Vlaanderen krijgt er 30.000 laadpunten bij

Vlaanderen krijgt er de komende vijf jaar 30.000 laadpunten voor EV’s bij. Minister voor mobiliteit Lydia Peeters trekt daar 30 miljoen euro voor uit. Op dit moment telt Vlaanderen rond de 4.000 openbare laadpunten.

Het is de bedoeling dat er langs de belangrijkste snelwegen door Vlaanderen om de 25 kilometer een snellaadstation beschikbaar is. De uitrol van publieke laadinfrastructuur wordt zo goed mogelijk afgestemd op het actuele aantal elektrische voertuigen, met een combinatie van normale en snelladers, aldus het ministerie. Op dit moment is rond de 17 procent van alle verkochte nieuwe wagens op de Belgische markt elektrisch of hybride.

Lange procedures

Peeters wil proberen de lange procedures om een publieke laadpaal te kunnen plaatsen te bekorten. “Minister Peeters wil tijd winnen door vooraf de locaties in kaart te brengen waar een vlotte uitrol de komende jaren met prioriteit kan plaatsvinden. Een tweede verbeterpunt is de betrokkenheid van de laadpaaloperatoren. Deze kunnen sneller in het plaatsingsproces betrokken worden, om discussies over locaties in een latere fase te vermijden. Tot slot kan er tijdswinst geboekt worden door verder werk te maken van een eenvormige aanpak op het beslissingsniveau”, aldus een mededeling van de Vlaamse minister van mobiliteit.

Vlaanderen krijgt er 30.000 laadpunten bij - Automobielmanagement.nl

Vlaanderen krijgt er 30.000 laadpunten bij

Vlaanderen krijgt er de komende vijf jaar 30.000 laadpunten voor EV’s bij. Minister voor mobiliteit Lydia Peeters trekt daar 30 miljoen euro voor uit. Op dit moment telt Vlaanderen rond de 4.000 openbare laadpunten.

Het is de bedoeling dat er langs de belangrijkste snelwegen door Vlaanderen om de 25 kilometer een snellaadstation beschikbaar is. De uitrol van publieke laadinfrastructuur wordt zo goed mogelijk afgestemd op het actuele aantal elektrische voertuigen, met een combinatie van normale en snelladers, aldus het ministerie. Op dit moment is rond de 17 procent van alle verkochte nieuwe wagens op de Belgische markt elektrisch of hybride.

Lange procedures

Peeters wil proberen de lange procedures om een publieke laadpaal te kunnen plaatsen te bekorten. “Minister Peeters wil tijd winnen door vooraf de locaties in kaart te brengen waar een vlotte uitrol de komende jaren met prioriteit kan plaatsvinden. Een tweede verbeterpunt is de betrokkenheid van de laadpaaloperatoren. Deze kunnen sneller in het plaatsingsproces betrokken worden, om discussies over locaties in een latere fase te vermijden. Tot slot kan er tijdswinst geboekt worden door verder werk te maken van een eenvormige aanpak op het beslissingsniveau”, aldus een mededeling van de Vlaamse minister van mobiliteit.