Hyundai Kona moet terug wegens brandgevaar

Ook de Duitse verkeersdienst KBA heeft nu gelast dat Hyundai Kona’s EV moeten worden teruggeroepen omdat de batterijen spontaan in brand kunnen vliegen. Dat gebeurde eerder met de Kuga van Ford en met enkele elektrische modellen van BMW. In ons land is de Kona al sinds eind oktober teruggeroepen omdat de controle-unit van de hoogspanningsaccu mogelijk niet juist werkt en er brand met letselschade kan ontstaan. Dit blijkt uit het register van de RDW.

Het brandgevaar bij de Kona werd eerst gemeld in het thuisland van Hyundai, Zuid-Korea. Daar gaat het om zeker 80.000 auto’s met batterijen die geleverd zijn door het eveneens Koreaanse LG Chem. Beide bedrijven zijn inmiddels in een juridische strijd verwikkeld over de verantwoordelijkheid en uiteindelijk de financiële schade.

Steken laten vallen

In Duitsland moeten circa 6.000 auto’s terug naar de dealer, heeft Hyundai Deutschland meegedeeld. De problemen worden veroorzaakt door fouten bij de productie van de batterijcellen. Volgens Duitse bronnen is de vraag zo groot dat de fabrikanten steken laten vallen. “Bij de productie is een scheidingsmembraan tussen de verschillende batterijcellen niet goed aangebracht. Daarom stroomt de stroom in de batterij niet door zoals het hoort,’’ heeft de Duitse importeur meegedeeld. Het probleem kan in de meeste gevallen opgelost worden met een software-update maar in een beperkt aantal auto’s moet het hele batterijenpakket worden vervangen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Hyundai Kona moet terug wegens brandgevaar - Automobielmanagement.nl

Hyundai Kona moet terug wegens brandgevaar

Ook de Duitse verkeersdienst KBA heeft nu gelast dat Hyundai Kona’s EV moeten worden teruggeroepen omdat de batterijen spontaan in brand kunnen vliegen. Dat gebeurde eerder met de Kuga van Ford en met enkele elektrische modellen van BMW. In ons land is de Kona al sinds eind oktober teruggeroepen omdat de controle-unit van de hoogspanningsaccu mogelijk niet juist werkt en er brand met letselschade kan ontstaan. Dit blijkt uit het register van de RDW.

Het brandgevaar bij de Kona werd eerst gemeld in het thuisland van Hyundai, Zuid-Korea. Daar gaat het om zeker 80.000 auto’s met batterijen die geleverd zijn door het eveneens Koreaanse LG Chem. Beide bedrijven zijn inmiddels in een juridische strijd verwikkeld over de verantwoordelijkheid en uiteindelijk de financiële schade.

Steken laten vallen

In Duitsland moeten circa 6.000 auto’s terug naar de dealer, heeft Hyundai Deutschland meegedeeld. De problemen worden veroorzaakt door fouten bij de productie van de batterijcellen. Volgens Duitse bronnen is de vraag zo groot dat de fabrikanten steken laten vallen. “Bij de productie is een scheidingsmembraan tussen de verschillende batterijcellen niet goed aangebracht. Daarom stroomt de stroom in de batterij niet door zoals het hoort,’’ heeft de Duitse importeur meegedeeld. Het probleem kan in de meeste gevallen opgelost worden met een software-update maar in een beperkt aantal auto’s moet het hele batterijenpakket worden vervangen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding