EV 2021: Hét Elektrisch Autojaarboek

brand story

Elektrisch rijden is aan een opmars bezig. Maar autokopers en ook leaserijders hebben er nog steeds heel veel vragen over. Uit welke merken en modellen kan ik kiezen? Wat is het bereik van een auto? Wat is 3-fase laden? Om antwoord te geven op deze vragen besloten ondernemers Jasper Engel en Joeri van Dam alle kennis te bundelen in een jaarboek. Het resultaat is de uitgave ‘EV 2021, hét elektrisch autojaarboek’.

Hoe is dit project tot stand gekomen? Jasper Engel: “Het idee voor een jaarboek over elektrisch rijden ontstond dit jaar bij onszelf. We waren benieuwd welke elektrische auto’s er nu op de markt zijn en wat er nog komt. De informatie hierover is moeilijk beschikbaar, maar we kwamen uiteindelijk op 49 auto’s. Sowieso is het lastig om je goed te informeren over elektrisch rijden, de kennis is nogal gefragmenteerd terwijl het veel vragen oproept bij kopers en leaserijders. Dat heeft tot dit boek geleid.”

Voor leasemaatschappijen

Beide ondernemers willen met het jaarboek niet alleen de particuliere EV-koper bedienen maar nadrukkelijk ook de leasemaatschappijen van Nederland. Want zoals gezegd worstelen ook veel leaserijders met allerlei vragen die door de leasemaatschappij moeten worden beantwoord. Dat stuk voorlichting is nu gebundeld in de 180 pagina’s tellende uitgave ‘EV 2021’. Om het samen te vatten: elektrisch rijden is niet moeilijk, maar wel anders, denkt Engel: “De meeste vragen van EV-rijders gaan over het laden. Niet alleen over de verschillen tussen 1-, 2- en 3-fase omvormers in de elektrische auto, maar bijvoorbeeld ook over de financiële voordelen van thuisladen in combinatie met zonnepanelen.” Om op al die vragen antwoord te geven is er in de eerste 70 pagina’s van het jaarboek veel aandacht voor onderwerpen als de impact van elektrisch rijden op ons klimaat, subsidies, het laden thuis en bij openbare laadpalen, de verschillen tussen de laadsystemen en het kostenplaatje van elektrisch rijden ten opzichte van benzine of diesel.

Totaaloverzicht met 49 EV’s

Deel twee trakteert de lezer op een totaaloverzicht van 49 EV’s die nu te koop zijn of die volgend jaar op de markt komen. Er staan merken en modellen in beschreven waar menigeen nog nooit van gehoord heeft, zoals de Sono Sion. Volgens de auteurs is dit ‘de meest opmerkelijke auto in dit boek’. “Dankzij zonnepanelen is de Sion zelfvoorzienend, je kan er zelfs andere EV’s mee opladen.” Hebben ze zelf nog een voorkeur? Engel: “Voor mij is de Aiways U5 een openbaring, echt heel verrassend.” Joeri van Dam gaat voor Polestar: “Net op de markt maar wel echt een volwassen product. Ik vind vooral het Google-entertainment verrassend. Dat is overigens een ontwikkeling die je meer ziet, zeker bij EV’s: de focus op de passagiers, het wegnemen van de range anxiety en het vermaak tijdens het rijden. De pk-wedstrijd wordt minder belangrijk.”

Meer info op www.evjaarboek.nl

EV 2021: Hét Elektrisch Autojaarboek - Automobielmanagement.nl

EV 2021: Hét Elektrisch Autojaarboek

brand story

Elektrisch rijden is aan een opmars bezig. Maar autokopers en ook leaserijders hebben er nog steeds heel veel vragen over. Uit welke merken en modellen kan ik kiezen? Wat is het bereik van een auto? Wat is 3-fase laden? Om antwoord te geven op deze vragen besloten ondernemers Jasper Engel en Joeri van Dam alle kennis te bundelen in een jaarboek. Het resultaat is de uitgave ‘EV 2021, hét elektrisch autojaarboek’.

Hoe is dit project tot stand gekomen? Jasper Engel: “Het idee voor een jaarboek over elektrisch rijden ontstond dit jaar bij onszelf. We waren benieuwd welke elektrische auto’s er nu op de markt zijn en wat er nog komt. De informatie hierover is moeilijk beschikbaar, maar we kwamen uiteindelijk op 49 auto’s. Sowieso is het lastig om je goed te informeren over elektrisch rijden, de kennis is nogal gefragmenteerd terwijl het veel vragen oproept bij kopers en leaserijders. Dat heeft tot dit boek geleid.”

Voor leasemaatschappijen

Beide ondernemers willen met het jaarboek niet alleen de particuliere EV-koper bedienen maar nadrukkelijk ook de leasemaatschappijen van Nederland. Want zoals gezegd worstelen ook veel leaserijders met allerlei vragen die door de leasemaatschappij moeten worden beantwoord. Dat stuk voorlichting is nu gebundeld in de 180 pagina’s tellende uitgave ‘EV 2021’. Om het samen te vatten: elektrisch rijden is niet moeilijk, maar wel anders, denkt Engel: “De meeste vragen van EV-rijders gaan over het laden. Niet alleen over de verschillen tussen 1-, 2- en 3-fase omvormers in de elektrische auto, maar bijvoorbeeld ook over de financiële voordelen van thuisladen in combinatie met zonnepanelen.” Om op al die vragen antwoord te geven is er in de eerste 70 pagina’s van het jaarboek veel aandacht voor onderwerpen als de impact van elektrisch rijden op ons klimaat, subsidies, het laden thuis en bij openbare laadpalen, de verschillen tussen de laadsystemen en het kostenplaatje van elektrisch rijden ten opzichte van benzine of diesel.

Totaaloverzicht met 49 EV’s

Deel twee trakteert de lezer op een totaaloverzicht van 49 EV’s die nu te koop zijn of die volgend jaar op de markt komen. Er staan merken en modellen in beschreven waar menigeen nog nooit van gehoord heeft, zoals de Sono Sion. Volgens de auteurs is dit ‘de meest opmerkelijke auto in dit boek’. “Dankzij zonnepanelen is de Sion zelfvoorzienend, je kan er zelfs andere EV’s mee opladen.” Hebben ze zelf nog een voorkeur? Engel: “Voor mij is de Aiways U5 een openbaring, echt heel verrassend.” Joeri van Dam gaat voor Polestar: “Net op de markt maar wel echt een volwassen product. Ik vind vooral het Google-entertainment verrassend. Dat is overigens een ontwikkeling die je meer ziet, zeker bij EV’s: de focus op de passagiers, het wegnemen van de range anxiety en het vermaak tijdens het rijden. De pk-wedstrijd wordt minder belangrijk.”

Meer info op www.evjaarboek.nl