Het snellaadstation langs de snelweg A1 bij Zürich vloeit voort uit de aanbesteding van het Zwitserse Bundesamt für Strassen (ASTRA) die Fastned vorig jaar binnensleepte. Eerder dit jaar won het bedrijf een vergelijkbare aanbesteding van de Franse wegbeheerder. Fastned opereert behalve in Nederland ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Vijf snellaadstations

Rond de uitvalswegen van Zürich staan vijf snellaadstations gepland, evenals tussen Bern en Lausanne. De omgeving van Montreux krijgt er twee, net als Sion, Andermatt en Chur. Tenslotte wordt er bij Porrentruy in het grensgebied met Frankrijk nog een snellaadstation geïnstalleerd.

Bij het nieuw geopende Zwitserse snellaadstation op de verzorgingsplaats Suhr kunnen vier auto’s gelijktijdig terecht voor 300 kW snelladen. Het tarief is vastgesteld op 0,59 Zwitserse frank per kilowattuur (inclusief BTW), omgerekend 0,54 eurocent.

In Zwitserland moet het aandeel van volledig elektrische auto’s in de totale verkoop over twee jaar opgelopen zijn tot 15 procent. Tot en met oktober stond het aandeel van dergelijke voertuigen op 6,8 procent.

Samenwerking met Duitse supermarktketen

Fastned heeft in het Duitse Giessen afgelopen week zijn eerste snellader bij een filiaal van supermarktketen REWE geplaatst. In het komende jaar zullen nog meer van dergelijke laadpunten bij REWE-vestigingen geopend worden.

Laden tijdens winkelen

Bij het REWE-filiaal in Giessen, zo’n 60 kilometer ten noorden van Frankfurt, zijn vier snelladers van 50 kW geïnstalleerd. De laadpunten hebben zowel een een CSS-aansluiting als een CHAdeMO-stekker. De laadlocatie is de eerste van een in 2018 aangekondigde pilot met REWE Region Mitte, met als doel om rond Frankfurt bij vier supermarkten snelladers te plaatsen. Het streven is om dat aantal verder uit te breiden.

Snelladers bij supermarkten bieden volgens Fastned uitkomst, aangezien de duur van een gemiddeld winkelbezoek overeenkomt met de laadtijd. Eerder in december bleek uit onderzoek dat supermarkten een van de locaties zijn waar bestuurders van elektrische auto’s graag snelladers zien in plaats van reguliere laadpunten.