Duitser twijfelt het meest over aanschaf elektrische auto

Zes op de tien Duitsers kunnen zich nog steeds niet voorstellen een elektrische auto te kopen. In Frankrijk ligt dat aantal vrijwel even hoog, bij Amerikanen en Japanners wil de helft niet aan een EV. Het grootste struikelblok blijft de mogelijkheid om de auto te laden en het te geringe bereik vergeleken met een benzine- of dieselwagen. Daarnaast blijft ook de – hoge – prijs veel mensen nog afhouden. Alleen in China is een meerderheid nu wel in voor elektrisch rijden.

Dat blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitsstudie van de Duitse componenten- en bandenfabrikant Continental. EV’s hebben in alle vijf de landen waar het onderzoek is uitgevoerd wel aan populariteit gewonnen, zoals ook blijkt uit de sterk stijgende verkopen. In Duitsland lag het aandeel twijfelaars in 2019 nog op bijna 80 procent maar nu is dat nog 59 procent.

Connectiviteit

Bestuurslid Helmut Matchi van Continental: “Connectiviteit blijkt de aantrekkingskracht van EV’s aanzienlijk te verhogen. Zo’n ‘connected’ auto kan het dichtstbijzijnde laadstation helpen vinden en geeft ook informatie over het bereik en de meest efficiënte route naar laadpunten in de omgeving.’’ Hij wijst in dat verband op de high-performance computers van zijn eigen bedrijf die onder meer in de ID. serie van Volkswagen worden toegepast. “Maar het is wel duidelijk dat de fabrikanten en leveranciers de reserves die veel mensen hebben over elektrisch rijden wel serieus moeten nemen om een werkelijke doorbraak op de markt te bewerkstelligen.’’

Subsidies

In alle landen waar het onderzoek werd uitgevoerd, wordt de markt voor EV’s wel vertroebeld door belasting- en andere voordelen. Ze zijn er overal aankoopsubsidies, die bijvoorbeeld in Duitsland in het kader van de economische stimulans plannen juist weer zijn verhoogd en in China zijn verlengd. In Japan wordt onderzoek van autofabrikanten naar opvoeren van het bereik gesubsidieerd en in alle landen wordt ook de aanleg van laadinfrastructuur fors gestimuleerd of door de overheid betaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Alleen in China is een meerderheid nu wel voor elektrisch rijden.
China Wijst de weg. Wij volgen.

Geplaatst door: Will Eisinga op
Duitser twijfelt het meest over aanschaf elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Duitser twijfelt het meest over aanschaf elektrische auto

Zes op de tien Duitsers kunnen zich nog steeds niet voorstellen een elektrische auto te kopen. In Frankrijk ligt dat aantal vrijwel even hoog, bij Amerikanen en Japanners wil de helft niet aan een EV. Het grootste struikelblok blijft de mogelijkheid om de auto te laden en het te geringe bereik vergeleken met een benzine- of dieselwagen. Daarnaast blijft ook de – hoge – prijs veel mensen nog afhouden. Alleen in China is een meerderheid nu wel in voor elektrisch rijden.

Dat blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitsstudie van de Duitse componenten- en bandenfabrikant Continental. EV’s hebben in alle vijf de landen waar het onderzoek is uitgevoerd wel aan populariteit gewonnen, zoals ook blijkt uit de sterk stijgende verkopen. In Duitsland lag het aandeel twijfelaars in 2019 nog op bijna 80 procent maar nu is dat nog 59 procent.

Connectiviteit

Bestuurslid Helmut Matchi van Continental: “Connectiviteit blijkt de aantrekkingskracht van EV’s aanzienlijk te verhogen. Zo’n ‘connected’ auto kan het dichtstbijzijnde laadstation helpen vinden en geeft ook informatie over het bereik en de meest efficiënte route naar laadpunten in de omgeving.’’ Hij wijst in dat verband op de high-performance computers van zijn eigen bedrijf die onder meer in de ID. serie van Volkswagen worden toegepast. “Maar het is wel duidelijk dat de fabrikanten en leveranciers de reserves die veel mensen hebben over elektrisch rijden wel serieus moeten nemen om een werkelijke doorbraak op de markt te bewerkstelligen.’’

Subsidies

In alle landen waar het onderzoek werd uitgevoerd, wordt de markt voor EV’s wel vertroebeld door belasting- en andere voordelen. Ze zijn er overal aankoopsubsidies, die bijvoorbeeld in Duitsland in het kader van de economische stimulans plannen juist weer zijn verhoogd en in China zijn verlengd. In Japan wordt onderzoek van autofabrikanten naar opvoeren van het bereik gesubsidieerd en in alle landen wordt ook de aanleg van laadinfrastructuur fors gestimuleerd of door de overheid betaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Alleen in China is een meerderheid nu wel voor elektrisch rijden.
China Wijst de weg. Wij volgen.

Geplaatst door: Will Eisinga op