‘Laadpaallocator is antwoord op wildgroei aan laadpalen en abonnementen’

De opkomst van elektrisch rijden brengt een hoop nieuwe uitdagingen met zich mee. Niet alleen de beschikbaarheid van laders is een hot item, ook de wildgroei aan laadpaalaanbieders, abonnementen en prijzen is een punt van zorg. Om meer inzicht te geven in de tarieven van laadpalen hebben MultiTankcard en MoveMove een laadpaallocator ontwikkeld.

De oplossing biedt een overzicht van alle 65.000 openbare laadpalen, inclusief informatie over de typen stekkeraansluitingen, de aanbieder van de laadpaal en de tarieven. Zo kunnen elektrische autorijders onderweg gemakkelijk de prijs checken van hun favoriete laadpaal en die vergelijken met het tarief van hun laadpasaanbieder.

De roep om meer transparantie over laadtarieven en -voorwaarden is niet nieuw. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) eiste eerder al dat een automobilist, op het moment dat hij wil gaan laden, moet kunnen zien tegen welk tarief dat gebeurt.

Tarieven niet transparant

“Voor alle duidelijkheid: thuisladen is het goedkoopst. Maar doordat een groot deel van de autorijders geen eigen oprit heeft voor een thuislaadpaal, die overigens ook voor de nodige kosten zorgt, zijn zij afhankelijk van laden langs de openbare weg. Voor deze laadpalen zijn de tarieven nu nog niet transparant”, aldus Patrick Roozeman, algemeen directeur van MultiTankcard.

“Zo modern als de infrastructuur van laadpalen is, zo historisch is de opzet. Hoewel de klantvriendelijke insteek is gekozen, dat iedere pas op iedere paal in Nederland geaccepteerd wordt, worden gegevens ‘tussen pas en paal’ voor een groot deel nog offline uitgewisseld. Er worden nog steeds Excel-bestanden met tarieven en transacties via de mail doorgestuurd.”

Door deze ‘ouderwetse’ werkwijze is het volgens Roozeman moeilijk om inzicht te krijgen in de opbouw van laadtarieven. “Zo is op de afrekening vaak niet te zien dat aan de prijs van de laadpaalbeheerder soms nog een opslag of starttarief is toegevoegd. Het is alsof je bij de bakker een volkorenbrood koopt en afhankelijk van de bankpas die je gebruikt een andere prijs betaalt: €2,00 als je met ABN AMRO betaalt en €2,25 als je met ING betaalt.”

De laadpaallocator is te vinden op de website van MultiTankcard en binnenkort ook in de app van de aanbieder.

‘Laadpaallocator is antwoord op wildgroei aan laadpalen en abonnementen’ - Automobielmanagement.nl

‘Laadpaallocator is antwoord op wildgroei aan laadpalen en abonnementen’

De opkomst van elektrisch rijden brengt een hoop nieuwe uitdagingen met zich mee. Niet alleen de beschikbaarheid van laders is een hot item, ook de wildgroei aan laadpaalaanbieders, abonnementen en prijzen is een punt van zorg. Om meer inzicht te geven in de tarieven van laadpalen hebben MultiTankcard en MoveMove een laadpaallocator ontwikkeld.

De oplossing biedt een overzicht van alle 65.000 openbare laadpalen, inclusief informatie over de typen stekkeraansluitingen, de aanbieder van de laadpaal en de tarieven. Zo kunnen elektrische autorijders onderweg gemakkelijk de prijs checken van hun favoriete laadpaal en die vergelijken met het tarief van hun laadpasaanbieder.

De roep om meer transparantie over laadtarieven en -voorwaarden is niet nieuw. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) eiste eerder al dat een automobilist, op het moment dat hij wil gaan laden, moet kunnen zien tegen welk tarief dat gebeurt.

Tarieven niet transparant

“Voor alle duidelijkheid: thuisladen is het goedkoopst. Maar doordat een groot deel van de autorijders geen eigen oprit heeft voor een thuislaadpaal, die overigens ook voor de nodige kosten zorgt, zijn zij afhankelijk van laden langs de openbare weg. Voor deze laadpalen zijn de tarieven nu nog niet transparant”, aldus Patrick Roozeman, algemeen directeur van MultiTankcard.

“Zo modern als de infrastructuur van laadpalen is, zo historisch is de opzet. Hoewel de klantvriendelijke insteek is gekozen, dat iedere pas op iedere paal in Nederland geaccepteerd wordt, worden gegevens ‘tussen pas en paal’ voor een groot deel nog offline uitgewisseld. Er worden nog steeds Excel-bestanden met tarieven en transacties via de mail doorgestuurd.”

Door deze ‘ouderwetse’ werkwijze is het volgens Roozeman moeilijk om inzicht te krijgen in de opbouw van laadtarieven. “Zo is op de afrekening vaak niet te zien dat aan de prijs van de laadpaalbeheerder soms nog een opslag of starttarief is toegevoegd. Het is alsof je bij de bakker een volkorenbrood koopt en afhankelijk van de bankpas die je gebruikt een andere prijs betaalt: €2,00 als je met ABN AMRO betaalt en €2,25 als je met ING betaalt.”

De laadpaallocator is te vinden op de website van MultiTankcard en binnenkort ook in de app van de aanbieder.