Aandeel plug-in hybride en elektrische auto’s naar 25 procent

De wereldwijde verkoop van plug-in elektrische voertuigen (BEV en PHEV) maakte vorig jaar 4,2 procent uit van het totale aantal nieuwe personenauto’s. In 2019 was dat aandeel nog 2,5 procent. Nederland zit daar met bijna 25 procent ver boven. Europa speelt duidelijk een voortrekkersrol in de promotie van elektrisch rijden, zo blijkt uit cijfers van EV-volumes.com.

In 2019 waren er wereldwijd acht landen waar (plug-in) elektrische voertuigen een marktaandeel hadden van 5 procent of hoger in de nieuwverkopen. In 2020 waren er 13 landen waar dat marktaandeel tot boven de 10 procent was gestegen. Er werden vorig jaar in Europa bijna 1,4 miljoen BEV’s en PHEV’s geregistreerd, 137 procent meer dan in 2019 terwijl de markt met 20 procent kromp.

Noorwegen

Noorwegen is wederom de uitschieter waar plug-in hybride en vol-elektrische voertuigen vorig jaar 75 procent van de nieuwverkopen uitmaakten. Noorwegen wordt gevolgd door IJsland en Zweden. Nederland staat op plek 4 als we kijken naar het aandeel PH(EV) in de nieuwverkopen. Vorig jaar werden er iets minder dan 90.000 nieuwe PHEV’s en BEV’s verkocht, bijna 25 procent van de totale nieuwverkopen.

Duitsland

In Duitsland zagen ze de verkoop van plug-in hybrides en EV’s in 2020 toenemen met 254 procent vergeleken met 2019, waarbij de verkoop van PHEV’s zelfs met 351 procent steeg. Daarnaast hebben verschillende Europese landen hun (PH)EV verkopen in 2020 zien verdubbelen of zelfs verdrievoudigen ten opzichte van 2019. Als het gaat om verkoopaantallen is China de grootste markt voor geëlektrificeerde auto’s. Dat land viel in 2020 buiten de top 10 met een marktaandeel van 6,2 procent voor (PH)EV’s in de nieuwverkopen. De VS zakte terug naar een marktaandeel van 2,3 procent voor deze auto’s.

Lees ook:
Een op de zes nieuwe auto’s in Europa is elektrisch
Ford: in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s

Aandeel plug-in hybride en elektrische auto’s naar 25 procent - Automobielmanagement.nl

Aandeel plug-in hybride en elektrische auto’s naar 25 procent

De wereldwijde verkoop van plug-in elektrische voertuigen (BEV en PHEV) maakte vorig jaar 4,2 procent uit van het totale aantal nieuwe personenauto’s. In 2019 was dat aandeel nog 2,5 procent. Nederland zit daar met bijna 25 procent ver boven. Europa speelt duidelijk een voortrekkersrol in de promotie van elektrisch rijden, zo blijkt uit cijfers van EV-volumes.com.

In 2019 waren er wereldwijd acht landen waar (plug-in) elektrische voertuigen een marktaandeel hadden van 5 procent of hoger in de nieuwverkopen. In 2020 waren er 13 landen waar dat marktaandeel tot boven de 10 procent was gestegen. Er werden vorig jaar in Europa bijna 1,4 miljoen BEV’s en PHEV’s geregistreerd, 137 procent meer dan in 2019 terwijl de markt met 20 procent kromp.

Noorwegen

Noorwegen is wederom de uitschieter waar plug-in hybride en vol-elektrische voertuigen vorig jaar 75 procent van de nieuwverkopen uitmaakten. Noorwegen wordt gevolgd door IJsland en Zweden. Nederland staat op plek 4 als we kijken naar het aandeel PH(EV) in de nieuwverkopen. Vorig jaar werden er iets minder dan 90.000 nieuwe PHEV’s en BEV’s verkocht, bijna 25 procent van de totale nieuwverkopen.

Duitsland

In Duitsland zagen ze de verkoop van plug-in hybrides en EV’s in 2020 toenemen met 254 procent vergeleken met 2019, waarbij de verkoop van PHEV’s zelfs met 351 procent steeg. Daarnaast hebben verschillende Europese landen hun (PH)EV verkopen in 2020 zien verdubbelen of zelfs verdrievoudigen ten opzichte van 2019. Als het gaat om verkoopaantallen is China de grootste markt voor geëlektrificeerde auto’s. Dat land viel in 2020 buiten de top 10 met een marktaandeel van 6,2 procent voor (PH)EV’s in de nieuwverkopen. De VS zakte terug naar een marktaandeel van 2,3 procent voor deze auto’s.

Lees ook:
Een op de zes nieuwe auto’s in Europa is elektrisch
Ford: in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s