De transitie van de autofabrikant naar een volledig elektrisch aanbod heeft volgens een verklaring die het bedrijf vandaag publiceerde te maken met het eigen klimaatplan. In dat plan wil Volvo de ‘life cycle’ CO2-voetafdruk van elke auto maximaal verminderen. Bovendien speelt wetgeving een rol, en de verwachting dat de laadinfrastructuur zal worden uitgebreid waardoor de acceptatie van de EV bij autokopers in een stroomversnelling komt.

Online en vaste prijzen

Samen met de overstap naar een elektrisch aanbod wil Volvo veel meer inzetten op online verkoop en een ‘totaalaanbod’ onder de naam Volvo Care. De elektrische modellen worden als onderdeel van de nieuwe commerciële strategie zelfs alleen nog maar online verkocht tegen ‘transparante en vaste prijzen’. Toch zal de rol van de Volvo-dealers niet wezenlijk veranderen bezweert de fabrikant. ‘Ze blijven een belangrijk onderdeel van de klantervaring en blijven verantwoordelijk voor verkoop, aflevering, onderhoud en service’.

Verbrandingsmotor

Het merk gelooft duidelijk niet meer in auto’s met een verbrandingsmotor, een markt die naar eigen overtuiging kleiner wordt. “In plaats van nog te investeren in een krimpmarkt kiezen we ervoor om te investeren in de toekomst”, zegt CEO Håkan Samuelsson. Er is wel werk aan de winkel. Vorig jaar kwam de Zweedse fabrikant met de XC40 Recharge pas als eerste EV op de markt. Vandaag, 2 maart, zal het tweede volledig elektrische model onthuld worden. In 2025 moet 50 procent van de wereldwijde verkoop uit elektrische modellen bestaan. In 2030 is het volledige aanbod elektrisch. “Er is geen toekomst voor auto’s met een verbrandingsmotor,” laat ‘chief technology officer’ Henrik Green nog eens weten.

Lees ook:
Volvo heeft beste tweede jaarhelft ooit
Ruim 20 procent nieuwe auto’s is elektrisch