ChargePoint, dat zich het leidende laadnetwerk in de wereld noemt, beheert momenteel 130.000 laadpunten in Noord-Amerika en Europa maar wil dat aantal snel opvoeren. Het bedrijf richt zich daarbij op eigen laadpunten bij werkgevers, bij EV-bezitters thuis en op openbare laadpalen.

Expansie

ChargePoint kreeg begin deze maand een notering aan Wall Street. Het al sinds 2007 bestaande bedrijf haalde rond een half miljard dollar op en wil dat geld investeren in de verdere expansie. “Wij zijn nu het eerste beursgenoteerde EV-laadbedrijf dat op verschillende continenten actief is,’’ aldus een trotse CEO Pasquale Romano. Soortgelijke bedrijven als Fastned en Alfen zijn wel aan de beurs genoteerd maar tot nu toe alleen in Europa actief.

Polestar

ChargePoint meldt verder dat het tot op heden al meer dan 88 miljoen laadsessies heeft ‘geboekt’ waarmee elke twee seconden iemand ergens ter wereld zijn auto aan een ChargePoint laadpunt hangt. De Amerikaanse aanbieder werkt daarbij ook regelmatig samen met fabrikanten van elektrische voertuigen. Zo werd deze week een samenwerking in de VS aangekondigd met Polestar. Samen willen de bedrijven ‘de ervaring verbeteren en daarmee mythes rond het laden ontkrachten die tot nu toe de brede aanvaarding van elektrische auto’s blokkeren.’

Lokale vereisten

In een interview met het FD gaf Romano een verdere toelichting: “We zijn in Europa al op zestien markten aanwezig. Je moet je echt lokaal aanpassen. Je kan niet zomaar een Amerikaans product in Europa neerzetten. Wij investeren al sinds 2017 in Europa om aan alle lokale vereisten te voldoen.’’ Romano is voorzichtig over uitspraken over mogelijke overnames. Volgens hem kan er in Europa ook ‘natuurlijke consolidatie’ plaatsvinden, omdat kleinere partijen elkaar opzoeken.

Lees ook:
Hyundai Nederland kondigt samenwerking aan met Jedlix
‘Laadpaallocator is antwoord op wildgroei aan laadpalen en abonnementen’