De fabrieken krijgen een gezamenlijke capaciteit van 240 GWh, voldoende opwekcapaciteit om jaarlijks bijna 700.000 huizen van stroom te voorzien. Eén fabriek, in het Noord-Zweedse Skellefteå die VW samen bouwt met partner Northvolt, wordt uitgebreid tot 40 GWh. Een tweede fabriek voor eveneens 40 GWh komt in het Duitse Salzgitter op niet te grote afstand van VW’s hoofdkwartier in Wolfsburg. Franse bronnen melden dat er ook zo’n batterijenfabriek in dat land is gepland. Voor de overige vestigingen worden nog locaties gezocht.

Kernactiviteit

“Elektrische mobiliteit is een kernactiviteit van ons geworden”, zei topman Herbert Diess op de zogenoemde ‘Power Day’ van Volkswagen. Volgens Diess zullen de fabrieken ervoor zorgen dat de levering van batterijen van hoge kwaliteit aan het bedrijf op de lange termijn is verzekerd. ‘’We beogen om de kosten en complexiteit van de batterij terug te dringen en tegelijk het bereik en de prestaties op te voeren,’’ voegt directeur technologie Thomas Schmall er aan toe.

Laadpalen

VW maakte verder bekend dat het samen met olie- en gasconcern BP en de energiebedrijven Enel en Iberdrola 18.000 snellaadpunten in Europa aan gaat leggen, een vervijfvoudiging vergeleken met de huidige situatie. Gebrek aan laadpalen wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste obstakels voor de massale overgang naar elektrisch rijden. Ook gaat het autobedrijf zich meer bezig houden met energiemanagement en daar ook een nieuwe business sector van maken.

Lees ook:
Volkswagen wil aandeel van 70 procent in markt voor elektrische auto’s