Britten verlagen subsidie op elektrische auto’s

De Britse subsidie voor elektrische auto’s kost te veel en wordt daarom flink teruggedraaid. De maximale bijdrage voor een personenauto gaat terug van omgerekend 3.500 euro naar 2.900 euro. Die overheidsbijdrage geldt voortaan alleen voor auto’s met een catalogusprijs van net geen 35.000 euro terwijl dat tot nu toe 58.000 euro was. Ook de bedragen voor bestelauto’s en vrachtwagens worden verlaagd.

De regering in Londen vindt het niet terecht dat de belastingbetaler meebetaalt voor mensen die zich een auto’s van meer dan 50.000 euro kunnen veroorloven. Het totale subsidiebedrag blijft hetzelfde maar wordt over een veel langere periode uitgespreid. Dat betekent dan wel dat er volgend jaar geen extra geld uitgetrokken hoeft te worden. De Britse overheid blijft nog altijd wel bij het uitgangspunt dat er in 2030 geen nieuwe personenauto’s met een benzine- of dieselmotor meer verkocht mogen worden.

Verkeerde besluit

“Dit is het verkeerde besluit op het verkeerde moment,’’ zegt directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders. “Nieuwe batterijtechnologie is duurder dan conventionele motoren en subsidies zijn essentieel om deze voertuigen betaalbaar te maken voor de klant. De bijdrage en beschikbaarheid afkappen zet ons weer verder op achterstand vergeleken met andere markten die de steun juist opvoeren. Dit is een verkeerde boodschap aan de klanten, in het bijzonder particuliere, en aan een autosector die wordt uitgedaagd om de ambities van de regering waar te maken.’’ Edmund King, voorzitter van de AA ofwel Britse ANWB, is realistischer: “Slecht nieuws uiteraard, hoewel de meeste kopers van een elektrische auto wel wisten dat de ‘free ride’ niet voor eeuwig zou duren.’’

Lees ook:
Directeur T&E: ‘Elektrische auto is over vijf jaar de norm’

Britten verlagen subsidie op elektrische auto’s - Automobielmanagement.nl

Britten verlagen subsidie op elektrische auto’s

De Britse subsidie voor elektrische auto’s kost te veel en wordt daarom flink teruggedraaid. De maximale bijdrage voor een personenauto gaat terug van omgerekend 3.500 euro naar 2.900 euro. Die overheidsbijdrage geldt voortaan alleen voor auto’s met een catalogusprijs van net geen 35.000 euro terwijl dat tot nu toe 58.000 euro was. Ook de bedragen voor bestelauto’s en vrachtwagens worden verlaagd.

De regering in Londen vindt het niet terecht dat de belastingbetaler meebetaalt voor mensen die zich een auto’s van meer dan 50.000 euro kunnen veroorloven. Het totale subsidiebedrag blijft hetzelfde maar wordt over een veel langere periode uitgespreid. Dat betekent dan wel dat er volgend jaar geen extra geld uitgetrokken hoeft te worden. De Britse overheid blijft nog altijd wel bij het uitgangspunt dat er in 2030 geen nieuwe personenauto’s met een benzine- of dieselmotor meer verkocht mogen worden.

Verkeerde besluit

“Dit is het verkeerde besluit op het verkeerde moment,’’ zegt directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders. “Nieuwe batterijtechnologie is duurder dan conventionele motoren en subsidies zijn essentieel om deze voertuigen betaalbaar te maken voor de klant. De bijdrage en beschikbaarheid afkappen zet ons weer verder op achterstand vergeleken met andere markten die de steun juist opvoeren. Dit is een verkeerde boodschap aan de klanten, in het bijzonder particuliere, en aan een autosector die wordt uitgedaagd om de ambities van de regering waar te maken.’’ Edmund King, voorzitter van de AA ofwel Britse ANWB, is realistischer: “Slecht nieuws uiteraard, hoewel de meeste kopers van een elektrische auto wel wisten dat de ‘free ride’ niet voor eeuwig zou duren.’’

Lees ook:
Directeur T&E: ‘Elektrische auto is over vijf jaar de norm’