PwC: alleen elektrische auto’s verkopen in 2030 is mogelijk

Het is haalbaar om vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen in Nederland. Er is dan voldoende betaalbaar aanbod, er zijn genoeg laadpunten en er is voldoende groene stroom beschikbaar om de klimaatdoelen te halen. Dit blijkt uit onderzoek van accountantskantoor PwC.

In het Klimaatakkoord is opgenomen dat er vanaf 2030 alleen nog maar vol-elektrische nieuwe auto’s verkocht mogen worden. De auto met brandstofmotor wordt vanaf dat moment langzaam uitgefaseerd. Er is in de branche en daarbuiten echter twijfel over de haalbaarheid van die ambitie, zeker gezien het huidige gebrek aan laadpunten en het (te) dure, beperkte aanbod van elektrische auto’s. Ook het feit dat veel van onze stroom nog uit kolencentrales komt helpt niet mee. PwC concludeert na eigen onderzoek echter dat die ambitie wel degelijk haalbaar is.

Bijtelling

Er zijn volgens PwC tegen 2030 voldoende betaalbare modellen beschikbaar, niet alleen voor leaserijders, maar ook voor consumenten. ‘Op basis van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur gaan we ervan uit dat er in 2030 1,9 miljoen volledig elektrische auto’s rijden. Bovendien verwachten we dat er een tweedehandsmarkt op gang komt’. Het feit dat de bijtelling voor elektrische auto’s de komende jaren omhoog gaat is volgens PwC geen belemmering ‘omdat tegen die tijd de gemiddelde kostprijs van een elektrische auto naar verwachting onder die van de brandstofauto is gedaald’.

600 laadpalen per dag

Om die groei naar 1,9 miljoen EV’s bij te kunnen benen moeten er tot 2030 elke dag 600 laadpalen worden geplaatst. Ook het elektriciteitsnet moet worden verzwaard, de plannen hiervoor zijn volgens PwC ‘voldoende’. Dit heeft vooral te maken met het inzicht dat in 2030 EV’s slechts 4 procent nodig hebben van de totale hoeveelheid opgewekte stroom. Bovendien kan de elektrische auto bijdragen aan de groei van groene stroom omdat overtollige energie kan worden opgeslagen in de accu’s van de auto’s.

Man en macht

De geleidelijke toename van het aantal volledig elektrische auto’s is cruciaal om de ambitie in 2030 te realiseren. Voorwaarde is wel dat er met man en macht wordt gewerkt aan die transitie, tekent PwC aan. ‘Als dat niet gebeurt, zijn er in 2030 onvoldoende laadpalen en groene stroom beschikbaar en is de autoverkoper over negen jaar veroordeeld tot een kleine markt waar keuzes beperkt en duur zijn’. In 2050 moeten alle auto’s elektrisch aangedreven zijn.

Lees ook:
NewMotion behaalt mijlpaal van 200.000 laders
Laadpalenbedrijf ChargePoint mikt op sterke groei in Europa

PwC: alleen elektrische auto’s verkopen in 2030 is mogelijk - Automobielmanagement.nl

PwC: alleen elektrische auto’s verkopen in 2030 is mogelijk

Het is haalbaar om vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen in Nederland. Er is dan voldoende betaalbaar aanbod, er zijn genoeg laadpunten en er is voldoende groene stroom beschikbaar om de klimaatdoelen te halen. Dit blijkt uit onderzoek van accountantskantoor PwC.

In het Klimaatakkoord is opgenomen dat er vanaf 2030 alleen nog maar vol-elektrische nieuwe auto’s verkocht mogen worden. De auto met brandstofmotor wordt vanaf dat moment langzaam uitgefaseerd. Er is in de branche en daarbuiten echter twijfel over de haalbaarheid van die ambitie, zeker gezien het huidige gebrek aan laadpunten en het (te) dure, beperkte aanbod van elektrische auto’s. Ook het feit dat veel van onze stroom nog uit kolencentrales komt helpt niet mee. PwC concludeert na eigen onderzoek echter dat die ambitie wel degelijk haalbaar is.

Bijtelling

Er zijn volgens PwC tegen 2030 voldoende betaalbare modellen beschikbaar, niet alleen voor leaserijders, maar ook voor consumenten. ‘Op basis van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur gaan we ervan uit dat er in 2030 1,9 miljoen volledig elektrische auto’s rijden. Bovendien verwachten we dat er een tweedehandsmarkt op gang komt’. Het feit dat de bijtelling voor elektrische auto’s de komende jaren omhoog gaat is volgens PwC geen belemmering ‘omdat tegen die tijd de gemiddelde kostprijs van een elektrische auto naar verwachting onder die van de brandstofauto is gedaald’.

600 laadpalen per dag

Om die groei naar 1,9 miljoen EV’s bij te kunnen benen moeten er tot 2030 elke dag 600 laadpalen worden geplaatst. Ook het elektriciteitsnet moet worden verzwaard, de plannen hiervoor zijn volgens PwC ‘voldoende’. Dit heeft vooral te maken met het inzicht dat in 2030 EV’s slechts 4 procent nodig hebben van de totale hoeveelheid opgewekte stroom. Bovendien kan de elektrische auto bijdragen aan de groei van groene stroom omdat overtollige energie kan worden opgeslagen in de accu’s van de auto’s.

Man en macht

De geleidelijke toename van het aantal volledig elektrische auto’s is cruciaal om de ambitie in 2030 te realiseren. Voorwaarde is wel dat er met man en macht wordt gewerkt aan die transitie, tekent PwC aan. ‘Als dat niet gebeurt, zijn er in 2030 onvoldoende laadpalen en groene stroom beschikbaar en is de autoverkoper over negen jaar veroordeeld tot een kleine markt waar keuzes beperkt en duur zijn’. In 2050 moeten alle auto’s elektrisch aangedreven zijn.

Lees ook:
NewMotion behaalt mijlpaal van 200.000 laders
Laadpalenbedrijf ChargePoint mikt op sterke groei in Europa