Honda wil, om haar plannen te realiseren, gebruik maken van de bestaande alliantie met General Motors. Eerste doelstelling is om op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt in 2030 40 procent van de nieuw verkochte auto’s met een elektrische of waterstof aandrijving uit te rusten. In Europa, waar Honda een ondergeschikte rol speelt, zou dat al veel eerder het geval moeten zijn met het oog op de strikte Europese emissieregels, aldus Mibe.
46 miljard dollar
De topman van de tweede autofabrikant van Japan benadrukt wel dat de batterijtechnologie nog drastisch zal moeten verbeteren. Honda investeert de komende zes jaar 46 miljard dollar in onderzoek en ontwikkeling op dat gebied. Daarmee moet het mogelijk zijn in de tweede helft van dit decennium lichtere en veiligere ‘all-solid-state’ batterijen in de auto’s te installeren, hoopt Mibe.
Andere autobedrijven
Eerder werd al bekend dat Volvo vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s bouwt. Ook andere autobedrijven als Ford of Jaguar Land Rover streven er naar vanaf 2030 of 2035 op elektrisch over te stappen, maar rekenen daarbij nog altijd wel op plug-in en andere hybride aandrijflijnen.
Lees ook:
Honda blijft ambitieus ondanks lage verkoopcijfers