De toepassing werkt bij laadstations hetzelfde als bij deelauto’s, -scooters en -fietsen meldt WeGO. ‘Gebruikers zien in een app waar laadstations staan of hangen en wanneer deze beschikbaar zijn. Via de app reserveert de gebruiker een laadstation. Dat kan ter plaatse en vooraf. Een laadplek die gereserveerd is, is niet beschikbaar voor een ander. De laadsessie is vervolgens via de app te starten en te stoppen en wordt na afloop automatisch gefactureerd’.
Per uur betalen
Voor de aanbieder van zo’n laadpaal is het voordeel dat de gereserveerde tijd aan de gebruiker wordt gefactureerd, in plaats van het aantal afgenomen kilowattuur aan energie. De aanbieder bepaalt daarbij zelf per welke tijdseenheid een station gereserveerd kan worden. Bijvoorbeeld per minuut, kwartier of alleen per uur. Ook het tarief bepaalt de aanbieder zelf. Peter de Jong, CEO van WeGo: “Door niet het kWh verbruik in rekening te brengen, maar de tijd dat de laadplek bezet wordt, wordt het voor ondernemers een stuk aantrekkelijker om een laadstation commercieel in te zetten. De ene laadplek zal ook meer waard zijn dan de andere, afhankelijk van de locatie. Een bijkomend voordeel is dat de laadplekken op deze manier niet onnodig bezet worden gehouden. Als een auto vol is zal deze weggehaald worden, anders blijf je tenslotte voor de tijd betalen.”
Mobiele laadstations
De mobiele laadstations van EVcharge-EU zijn geschikt voor iedere locatie waar een elektrisch voertuig kan parkeren, laat WeGo nog weten. De laadstations zijn verkrijgbaar in een versie voor particulier gebruik, met of zonder WeGo-techniek. Bij de eerste variant gebeurt het activeren van een laadsessie via een reservering in de app, bij de tweede zonder reservering en met behulp van een pasje.
Lees ook:
WeGo Carsharing viert 10-jarig bestaan