Volkswagen-toekomst: geen plan B, elektrificatie moet succes zijn

Volkswagen gaat voluit voor batterij-elektrische auto’s. Dit blijkt uit een exclusief interview met ontwikkelingstopman Thomas Ulbrich en werd nog eens bevestigd tijdens de internationale conventie ‘Way to Zero’ van het concern. Opvallend: waterstof komt in de toekomstplannen van Volkswagen niet voor.

Volkswagen versnelt de transitie naar puur elektrisch rijden en creëert alle voorwaarden om dat een realistische kans te geven. Er worden enorme bedragen geïnvesteerd in laadinfrastructuur en het duurzaam opwekken van de energie. In productie en toelevering werkt alles in dezelfde richting van zero emissions.

Voortbestaan

Kennelijk hoort er actueel een publieks- en charme-offensief bij om de geesten bij pers, overheden en de potentiële rijders rijp te maken. Onderdeel van het ‘Way to Zero’ congres zijn bijdragen van wetenschappers, marketeers en – hoe kan het anders – populaire influencers. Wie de hele dag meeluistert noteert dat dit overduidelijk nog maar het begin is. Er hangt dan ook veel vanaf. Zo niet het voortbestaan. Volkswagen versnelt de omschakeling naar batterij-elektrische modellen zelfstandig en heeft de lat daarbij zelfs hoger gelegd dan van overheidswege wordt vereist in bijvoorbeeld de nieuwe Green Deal wordt.
Terwijl menig automerk nog sputtert schroeven de Duitsers hun doelen zo hoog op dat alleen een overgrote omschakeling naar elektrische modellen hun antwoord kan zijn. In 2030 is het doel 70 procent EV’s, maar bij tussenstation 2025 moet daar al een groot deel van gerealiseerd zijn. Lees: veel nieuwe modellen en nieuwe digitale- en modulaire platforms.

H2 en e-fuels geen optie

Batterij-elektrisch rijden is dé gekozen koers. Alternatieven als waterstof worden tijdens de conferentie door een wetenschapper fijntjes virtueel ‘afgebrand’. Hij rekent punt voor punt uit hoe weinig van de oorspronkelijke energie er in de aandrijving overblijft. We noteren vijftien tot achttien procent. Kortom: reken bij Volkswagen Groep niet op de door Mazda dagen eerder nog zo omarmde e-brandstoffen.

Volkswagen gaat in pokertermen gesproken ‘all-in’ met batterij-elektrische oplossingen. Die zullen op redelijk afzienbare termijn – beloven ze – goedkoper worden dan het ICE-alternatief. Dat heeft onder andere te maken met snel dalende accukosten. Dat komt deels voort uit de grotere aantallen en andere constructies. Vanaf volgend jaar komt Volkswagen bovendien met nieuwe Europese batterijceltechnieken waarin steeds minder zeldzame kostbare grondstoffen worden toegepast. Met stip genoteerd staat het vervangen van kobalt.

Nieuwe accutechniek een game changer

Op een termijn van rond de vier jaar voorzien hun specialisten de introductie van veiliger, sneller te laden en efficiënter solid state accutechniek. Tegen 2026 mogen we trouwens ook rekenen op een nieuwe generatie van hun elektrische en elektronische bouwplatform (MEB). Vanzelfsprekend is de laadinfrastructuur daarbij randvoorwaarde. Er zullen per week 12.000 punten bij moeten komen, zo rekenen de specialisten tijdens de ‘Way to Zero’ conventie voor. Volkswagen Groep zal daar zelf zwaar in investeren, net als in het duurzaam opwekken van de benodigde energie.

Hoe groot de stap van Volkswagen is wordt in een van de paneldiscussies misschien nog het best geïllustreerd door ‘digital strategy and transformation’ specialist Vanessa Schmoranzer van Diconium. “Dit is een riskante tijd als je als producent al veel succes hebt. Wanneer je de grote transitie begint – ook digitaal – is er geen ‘Plan B’ meer. Stoppen kan niet, want dan word je ondersteboven gekegeld door concurrenten en startups.”

Lees in de mei-uitgave van AM het volledige interview met Thomas Ulbrich

Lees ook:
Volkswagen wil zes batterijfabrieken in Europa

Volkswagen-toekomst: geen plan B, elektrificatie moet succes zijn - Automobielmanagement.nl

Volkswagen-toekomst: geen plan B, elektrificatie moet succes zijn

Volkswagen gaat voluit voor batterij-elektrische auto’s. Dit blijkt uit een exclusief interview met ontwikkelingstopman Thomas Ulbrich en werd nog eens bevestigd tijdens de internationale conventie ‘Way to Zero’ van het concern. Opvallend: waterstof komt in de toekomstplannen van Volkswagen niet voor.

Volkswagen versnelt de transitie naar puur elektrisch rijden en creëert alle voorwaarden om dat een realistische kans te geven. Er worden enorme bedragen geïnvesteerd in laadinfrastructuur en het duurzaam opwekken van de energie. In productie en toelevering werkt alles in dezelfde richting van zero emissions.

Voortbestaan

Kennelijk hoort er actueel een publieks- en charme-offensief bij om de geesten bij pers, overheden en de potentiële rijders rijp te maken. Onderdeel van het ‘Way to Zero’ congres zijn bijdragen van wetenschappers, marketeers en – hoe kan het anders – populaire influencers. Wie de hele dag meeluistert noteert dat dit overduidelijk nog maar het begin is. Er hangt dan ook veel vanaf. Zo niet het voortbestaan. Volkswagen versnelt de omschakeling naar batterij-elektrische modellen zelfstandig en heeft de lat daarbij zelfs hoger gelegd dan van overheidswege wordt vereist in bijvoorbeeld de nieuwe Green Deal wordt.
Terwijl menig automerk nog sputtert schroeven de Duitsers hun doelen zo hoog op dat alleen een overgrote omschakeling naar elektrische modellen hun antwoord kan zijn. In 2030 is het doel 70 procent EV’s, maar bij tussenstation 2025 moet daar al een groot deel van gerealiseerd zijn. Lees: veel nieuwe modellen en nieuwe digitale- en modulaire platforms.

H2 en e-fuels geen optie

Batterij-elektrisch rijden is dé gekozen koers. Alternatieven als waterstof worden tijdens de conferentie door een wetenschapper fijntjes virtueel ‘afgebrand’. Hij rekent punt voor punt uit hoe weinig van de oorspronkelijke energie er in de aandrijving overblijft. We noteren vijftien tot achttien procent. Kortom: reken bij Volkswagen Groep niet op de door Mazda dagen eerder nog zo omarmde e-brandstoffen.

Volkswagen gaat in pokertermen gesproken ‘all-in’ met batterij-elektrische oplossingen. Die zullen op redelijk afzienbare termijn – beloven ze – goedkoper worden dan het ICE-alternatief. Dat heeft onder andere te maken met snel dalende accukosten. Dat komt deels voort uit de grotere aantallen en andere constructies. Vanaf volgend jaar komt Volkswagen bovendien met nieuwe Europese batterijceltechnieken waarin steeds minder zeldzame kostbare grondstoffen worden toegepast. Met stip genoteerd staat het vervangen van kobalt.

Nieuwe accutechniek een game changer

Op een termijn van rond de vier jaar voorzien hun specialisten de introductie van veiliger, sneller te laden en efficiënter solid state accutechniek. Tegen 2026 mogen we trouwens ook rekenen op een nieuwe generatie van hun elektrische en elektronische bouwplatform (MEB). Vanzelfsprekend is de laadinfrastructuur daarbij randvoorwaarde. Er zullen per week 12.000 punten bij moeten komen, zo rekenen de specialisten tijdens de ‘Way to Zero’ conventie voor. Volkswagen Groep zal daar zelf zwaar in investeren, net als in het duurzaam opwekken van de benodigde energie.

Hoe groot de stap van Volkswagen is wordt in een van de paneldiscussies misschien nog het best geïllustreerd door ‘digital strategy and transformation’ specialist Vanessa Schmoranzer van Diconium. “Dit is een riskante tijd als je als producent al veel succes hebt. Wanneer je de grote transitie begint – ook digitaal – is er geen ‘Plan B’ meer. Stoppen kan niet, want dan word je ondersteboven gekegeld door concurrenten en startups.”

Lees in de mei-uitgave van AM het volledige interview met Thomas Ulbrich

Lees ook:
Volkswagen wil zes batterijfabrieken in Europa