Renault denkt over batterij-ruilsysteem

Renault denkt erover in haar elektrische auto’s het snel wisselen van de batterijen mogelijk te maken. Dat zou de tijd die nodig is om een EV op te laden aanzienlijk kunnen bekorten. Kort geleden liet het Chinese Nio al weten in Europa ook met zo’n systeem te gaan werken.

Renault speelde al een jaar of tien geleden met het idee om wisselbatterijen te gebruiken om het laadprobleem bij elektrische auto’s op te lossen. Daartoe zou dan wel een netwerk aan wisselstations opgericht moeten worden. “Ik heb onze technici gevraagd om voor het vinden van een oplossing terug te gaan naar het oorspronkelijke idee van 2010/11. Misschien zien we dit binnen niet al te lange tijd in sommige van onze modellen. Er is nog geen besluit genomen maar ik zie het als een interessante optie. We moeten een pragmatische oplossing vinden maar vanuit zakelijk oogpunt zou het logisch zijn de batterij en de auto zelf te scheiden,’’ zei topman Luca de Meo tijdens een virtuele ‘Future of the Car’ conferentie van de Financial Times.

Nio

Als de batterij inderdaad als afzonderlijk product wordt beschouwd, dan hoeven de kosten daarvan ook niet meer in de prijs van de auto meegeteld te worden. Dat punt heeft ook Nio onlangs benadrukt. Nio heeft in China al meer dan een miljoen keer batterijen uit haar auto’s omgeruild. Het Chinese EV-merk werkt momenteel ook aan een eerste ‘ruilstation’ in Noorwegen waar het haar auto’s als eerste markt in Europa wil introduceren.

Renault denkt over batterij-ruilsysteem - Automobielmanagement.nl

Renault denkt over batterij-ruilsysteem

Renault denkt erover in haar elektrische auto’s het snel wisselen van de batterijen mogelijk te maken. Dat zou de tijd die nodig is om een EV op te laden aanzienlijk kunnen bekorten. Kort geleden liet het Chinese Nio al weten in Europa ook met zo’n systeem te gaan werken.

Renault speelde al een jaar of tien geleden met het idee om wisselbatterijen te gebruiken om het laadprobleem bij elektrische auto’s op te lossen. Daartoe zou dan wel een netwerk aan wisselstations opgericht moeten worden. “Ik heb onze technici gevraagd om voor het vinden van een oplossing terug te gaan naar het oorspronkelijke idee van 2010/11. Misschien zien we dit binnen niet al te lange tijd in sommige van onze modellen. Er is nog geen besluit genomen maar ik zie het als een interessante optie. We moeten een pragmatische oplossing vinden maar vanuit zakelijk oogpunt zou het logisch zijn de batterij en de auto zelf te scheiden,’’ zei topman Luca de Meo tijdens een virtuele ‘Future of the Car’ conferentie van de Financial Times.

Nio

Als de batterij inderdaad als afzonderlijk product wordt beschouwd, dan hoeven de kosten daarvan ook niet meer in de prijs van de auto meegeteld te worden. Dat punt heeft ook Nio onlangs benadrukt. Nio heeft in China al meer dan een miljoen keer batterijen uit haar auto’s omgeruild. Het Chinese EV-merk werkt momenteel ook aan een eerste ‘ruilstation’ in Noorwegen waar het haar auto’s als eerste markt in Europa wil introduceren.