GO Sharing: ‘Nederland is perfect geschikt voor elektrische deelauto’s’

interview

GO Sharing, bekend van de felgroene deelscooters, gaat nu ook inzetten op elektrische deelauto’s en op e-bikes. Volgens mede-oprichter Raymon Pouwels is dit dé tijd om werk te maken van deelmobiliteit in Nederland. “We willen echt doorpakken en zijn nu klaar voor de volgende stap.”

Het gaat de Nederlandse startup GO Sharing voor de wind. De aanbieder van deelmobiliteit die in 2019 werd opgericht, maakte eind april bekend dat het een bedrag van maar liefst 50 miljoen euro heeft opgehaald bij investeerders. Het nieuws is inmiddels geland op het kantoor in Nieuwegein, vertelt Raymon Pouwels. Samen met Donny van den Oever en Doeke Boersma stond hij ruim twee jaar geleden aan de wieg van GO Sharing. “Inmiddels hebben we in Nederland 5.000 elektrische scooters rondrijden en zijn we ook in België en Oostenrijk actief. In Antwerpen hebben we onlangs vijfhonderd scooters neergezet en in Wenen tweehonderd. Binnenkort slaan we onze vleugels uit naar Duitsland, Groot-Brittannië en Turkije.”

In de genen

De appel valt nooit ver van de boom. Dat blijkt ook uit het verhaal van Raymon Pouwels. “Mijn ouders zijn ondernemers in hart en nieren. Daar ben ik zonder twijfel door aangestoken. Ze hadden in het verleden een Intertoys-speelgoedwinkel en zagen toen al grote kansen voor een online shop. Alleen met een fysieke winkel zou het in hun ogen heel lastig worden om alle nieuwe online spelers in de markt te kunnen verslaan. Ik studeerde destijds nog (Commerciële Economie, red.) en kon ze hierbij helpen. Ik heb er heel veel van geleerd. Een prachtige ervaring.”

De stap naar de wereld van mobiliteit kwam in de jaren erna. “Mijn ouders begonnen een winkel waar ze scooters en e-bikes verkochten, die waren flink in opkomst. Ik vond het een zeer boeiende wereld en droeg uiteraard ook mijn steentje bij aan het bedrijf.” De stap naar zijn volgende baan was dan ook een logische. Pouwels ging aan de slag bij Emco Electroroller GmbH. “Dit is een van de grootste aanbieders van elektrische scooters in Duitsland, niet alleen voor privégebruik, maar ook voor deel- en bezorgdiensten. Dit was de perfecte leerschool.”

Vervanging van autoritten

De rest is geschiedenis. Ruim twee jaar na het starten van GO Sharing rijden er alleen in Nederland al 5.000 deelscooters rond. De aanbieder biedt elektrisch deelvervoer als nieuwe, flexibele manier van reizen via één app. Het aanbieden van deelvervoer voor iedereen staat bovenaan de lijst. Minder files, geen parkeerproblemen, geen onnodige kosten en bovenal, minder uitstoot. Van bezit naar gebruik van een voertuig, ongeacht of dat op twee of op vier wielen is. Vier van de tien scooterritten zijn volgens Pouwels een vervanging van een autorit. “Dat is al een flinke winst. Voor veel korte afstanden heb je de auto eigenlijk helemaal niet nodig. Maar je moet wel een alternatief hebben. Dat bieden wij met onze elektrische scooters.” Binnenkort start een pilot in Rotterdam met scooters die ook 45 km/u kunnen, als aanvulling op de bestaande 25 km/u-versies. “En we gaan van start met e-bikes. Ook daarvoor zien we veel kansen. De tijd dat alleen ouderen met een e-bike op stap gingen, is voorbij. Ook voor woon-werkverkeer worden de fietsen met stekker steeds vaker gebruikt. Steeds meer jongeren en scholieren zien een e-bike als een goed alternatief.”

Felgroene MINI

Ook elektrische deelauto’s in de felgroene GO Sharing-kleuren zijn binnenkort te huur. In eerste instantie is gekozen voor de volledig elektrische MINI. “In tegenstelling tot concurrenten van ons die zich alleen op scooters richten, willen wij zoveel mogelijk verschillende vormen van mobiliteit aanbieden. Nederland is perfect geschikt voor elektrische auto’s. De afstanden zijn relatief beperkt en de laadfaciliteiten goed. We waren op zoek naar een goed en gaaf product. De MINI is compact, maar toch ook geschikt voor langere afstanden. En dit model heeft een goede en dynamische uitstraling. Die aspecten gaven uiteindelijk de doorslag.”

De elektrische MINI’s worden aan de rand van steden geparkeerd, zodat ze onderdeel worden van de reis tussen steden. “Je wilt liever niet met de auto de stad in. Dat zorgt voor meer drukte in de steden, voor parkeerkosten en parkeerproblemen. Dat voorkom je door buiten de ring te blijven. We starten onder meer met hubs in Rotterdam. Op eigen parkeerlocaties met laadvoorzieningen. In Rotterdam bijvoorbeeld bij Ahoy, Blijdorp en het Excelsior-stadion. Vanaf daar kunnen gebruikers dan een e-bike, een scooter of het openbaar vervoer pakken om verder de stad in te gaan.”

Andere modellen

Na de eerste pilots met de MINI’s wil Pouwels doorpakken. “Het zou best kunnen dat we ook voor andere modellen gaan kiezen. Bijvoorbeeld grotere auto’s of  bestelauto’s om te verhuizen. Maar we zullen er altijd voor kiezen om elektrische modellen in te zetten. De CO2-uitstoot moet omlaag en daar willen we ook een rol in vervullen. Het laden met groene stroom is op onze eigen locaties echt een must, anders is het verschil met fossiele brandstoffen te klein.”

Ondanks corona en de maatregelen die genomen zijn om verspreiding van het virus te voorkomen, is GO Sharing afgelopen jaar razendsnel gegroeid. “Maart en april vorig jaar was duidelijk zichtbaar dat onze scooters veel minder werden gebruikt. Maar daarna zagen we duidelijk een verandering. Ook de impopulariteit van het openbaar vervoer – is het wel veilig in de trein, bus of metro? – speelde ongetwijfeld een rol. Onze e-scooters waren een goed en prettig alternatief.”

Zakelijke kilometers

Ziet Pouwels ook kansen voor het aanbieden van vervoer voor de zakelijke reiziger? “Absoluut. Het aantal kilometers neemt af, thuiswerken zal blijven en de auto van de zaak is misschien niet meer vanzelfsprekend. Je kunt je mobiliteitsbudget natuurlijk ook inzetten bij ons. Meer flexibiliteit dan je gewend bent. Eventueel tegen een vooraf bepaald bedrag. Afhankelijk van waar je naartoe moet, pak je een elektrische deelauto, een scooter (25 of 45 km/u) of een e-bike. Ik geloof echt in MaaS, Mobility as a Service. In één app kun je perfect vergelijken hoe lang het duurt om van A naar B te komen, wat het kost en wat de verschillen zijn tussen auto, scooter, fiets of OV. Dat is in mijn ogen echt de toekomst.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Niet alleen in eigen land, maar ook in het buitenland timmert de startup flink aan de weg. In België en Oostenrijk werden recent de eerste scooters neergezet.  Binnenkort volgen Duitsland, Groot-Brittannië en Turkije. “Over de grens ligt de focus voor ons in eerste instantie wel echt op e-scooters. Nederland is natuurlijk bij uitstek geschikt voor elektrische auto’s. Maar in het buitenland ligt dat anders. De infrastructuur is minder goed, de afstanden zijn groter. We zien dan meer kansen voor tweewielers.”

Gelooft Pouwels nog in het bezit van auto’s, scooters en fietsen? “Jazeker, dat zal blijven. Maar ik verwacht wel dat het aandeel zal afnemen. De jongere generatie kijkt anders naar vervoer en mobiliteit. De steden worden voller en drukker. En parkeren is soms lastig.” GO Sharing wil zich overigens niet alleen richten op de grotere steden, zoals concurrenten als Felyx en Check wel doen. Juist niet, benadrukt Pouwels. “We willen echt in het hele land actief zijn. 24/7 en voor iedereen vanaf 16 jaar. Overal is behoefte aan deelmobiliteit. Door naast onze scooters ook andere vervoersmiddelen in te zetten, bied je voor elk wat wils. En dat is ons uiteindelijke doel.”

Geheim

Wat is het geheim van GO Sharing? “Je bedoelt waarom we zo snel groeien? Ik denk vooral dat we de klant centraal stellen. Dat we weten waar de behoefte ligt, ook van de jongere klant die op zoek is naar vervoer. En we zijn heel datagedreven. Gebruik moet makkelijk zijn, via een handige app. Niet te veel gedoe en transparant. Het is bij ons heel overzichtelijk hoeveel het kost. En bovenal hebben we het bedrijf slim ingericht om stappen te kunnen maken. Veel bedrijven willen zoveel mogelijk in eigen huis ontwikkelen. Daar geloof ik niet in. Je moet vooral niet proberen om alles zelf te doen.”

Offensief

De kapitaalinjectie van 50 miljoen euro is het startsein voor een nieuw offensief, benadrukt Pouwels. “Dit is een geweldig bedrag waarmee we verder kunnen bouwen. We hebben inmiddels een groot klantenbestand in Nederland en willen nu echt gaan doorpakken in eigen land. Ook met deelauto’s. En natuurlijk over de grens iets moois neerzetten. Kortom, we zijn echt klaar voor de volgende stap!”

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

Lees ook:
Kapitaalinjectie van 50 miljoen euro voor GO Sharing

GO Sharing: ‘Nederland is perfect geschikt voor elektrische deelauto’s’ - Automobielmanagement.nl

GO Sharing: ‘Nederland is perfect geschikt voor elektrische deelauto’s’

interview

GO Sharing, bekend van de felgroene deelscooters, gaat nu ook inzetten op elektrische deelauto’s en op e-bikes. Volgens mede-oprichter Raymon Pouwels is dit dé tijd om werk te maken van deelmobiliteit in Nederland. “We willen echt doorpakken en zijn nu klaar voor de volgende stap.”

Het gaat de Nederlandse startup GO Sharing voor de wind. De aanbieder van deelmobiliteit die in 2019 werd opgericht, maakte eind april bekend dat het een bedrag van maar liefst 50 miljoen euro heeft opgehaald bij investeerders. Het nieuws is inmiddels geland op het kantoor in Nieuwegein, vertelt Raymon Pouwels. Samen met Donny van den Oever en Doeke Boersma stond hij ruim twee jaar geleden aan de wieg van GO Sharing. “Inmiddels hebben we in Nederland 5.000 elektrische scooters rondrijden en zijn we ook in België en Oostenrijk actief. In Antwerpen hebben we onlangs vijfhonderd scooters neergezet en in Wenen tweehonderd. Binnenkort slaan we onze vleugels uit naar Duitsland, Groot-Brittannië en Turkije.”

In de genen

De appel valt nooit ver van de boom. Dat blijkt ook uit het verhaal van Raymon Pouwels. “Mijn ouders zijn ondernemers in hart en nieren. Daar ben ik zonder twijfel door aangestoken. Ze hadden in het verleden een Intertoys-speelgoedwinkel en zagen toen al grote kansen voor een online shop. Alleen met een fysieke winkel zou het in hun ogen heel lastig worden om alle nieuwe online spelers in de markt te kunnen verslaan. Ik studeerde destijds nog (Commerciële Economie, red.) en kon ze hierbij helpen. Ik heb er heel veel van geleerd. Een prachtige ervaring.”

De stap naar de wereld van mobiliteit kwam in de jaren erna. “Mijn ouders begonnen een winkel waar ze scooters en e-bikes verkochten, die waren flink in opkomst. Ik vond het een zeer boeiende wereld en droeg uiteraard ook mijn steentje bij aan het bedrijf.” De stap naar zijn volgende baan was dan ook een logische. Pouwels ging aan de slag bij Emco Electroroller GmbH. “Dit is een van de grootste aanbieders van elektrische scooters in Duitsland, niet alleen voor privégebruik, maar ook voor deel- en bezorgdiensten. Dit was de perfecte leerschool.”

Vervanging van autoritten

De rest is geschiedenis. Ruim twee jaar na het starten van GO Sharing rijden er alleen in Nederland al 5.000 deelscooters rond. De aanbieder biedt elektrisch deelvervoer als nieuwe, flexibele manier van reizen via één app. Het aanbieden van deelvervoer voor iedereen staat bovenaan de lijst. Minder files, geen parkeerproblemen, geen onnodige kosten en bovenal, minder uitstoot. Van bezit naar gebruik van een voertuig, ongeacht of dat op twee of op vier wielen is. Vier van de tien scooterritten zijn volgens Pouwels een vervanging van een autorit. “Dat is al een flinke winst. Voor veel korte afstanden heb je de auto eigenlijk helemaal niet nodig. Maar je moet wel een alternatief hebben. Dat bieden wij met onze elektrische scooters.” Binnenkort start een pilot in Rotterdam met scooters die ook 45 km/u kunnen, als aanvulling op de bestaande 25 km/u-versies. “En we gaan van start met e-bikes. Ook daarvoor zien we veel kansen. De tijd dat alleen ouderen met een e-bike op stap gingen, is voorbij. Ook voor woon-werkverkeer worden de fietsen met stekker steeds vaker gebruikt. Steeds meer jongeren en scholieren zien een e-bike als een goed alternatief.”

Felgroene MINI

Ook elektrische deelauto’s in de felgroene GO Sharing-kleuren zijn binnenkort te huur. In eerste instantie is gekozen voor de volledig elektrische MINI. “In tegenstelling tot concurrenten van ons die zich alleen op scooters richten, willen wij zoveel mogelijk verschillende vormen van mobiliteit aanbieden. Nederland is perfect geschikt voor elektrische auto’s. De afstanden zijn relatief beperkt en de laadfaciliteiten goed. We waren op zoek naar een goed en gaaf product. De MINI is compact, maar toch ook geschikt voor langere afstanden. En dit model heeft een goede en dynamische uitstraling. Die aspecten gaven uiteindelijk de doorslag.”

De elektrische MINI’s worden aan de rand van steden geparkeerd, zodat ze onderdeel worden van de reis tussen steden. “Je wilt liever niet met de auto de stad in. Dat zorgt voor meer drukte in de steden, voor parkeerkosten en parkeerproblemen. Dat voorkom je door buiten de ring te blijven. We starten onder meer met hubs in Rotterdam. Op eigen parkeerlocaties met laadvoorzieningen. In Rotterdam bijvoorbeeld bij Ahoy, Blijdorp en het Excelsior-stadion. Vanaf daar kunnen gebruikers dan een e-bike, een scooter of het openbaar vervoer pakken om verder de stad in te gaan.”

Andere modellen

Na de eerste pilots met de MINI’s wil Pouwels doorpakken. “Het zou best kunnen dat we ook voor andere modellen gaan kiezen. Bijvoorbeeld grotere auto’s of  bestelauto’s om te verhuizen. Maar we zullen er altijd voor kiezen om elektrische modellen in te zetten. De CO2-uitstoot moet omlaag en daar willen we ook een rol in vervullen. Het laden met groene stroom is op onze eigen locaties echt een must, anders is het verschil met fossiele brandstoffen te klein.”

Ondanks corona en de maatregelen die genomen zijn om verspreiding van het virus te voorkomen, is GO Sharing afgelopen jaar razendsnel gegroeid. “Maart en april vorig jaar was duidelijk zichtbaar dat onze scooters veel minder werden gebruikt. Maar daarna zagen we duidelijk een verandering. Ook de impopulariteit van het openbaar vervoer – is het wel veilig in de trein, bus of metro? – speelde ongetwijfeld een rol. Onze e-scooters waren een goed en prettig alternatief.”

Zakelijke kilometers

Ziet Pouwels ook kansen voor het aanbieden van vervoer voor de zakelijke reiziger? “Absoluut. Het aantal kilometers neemt af, thuiswerken zal blijven en de auto van de zaak is misschien niet meer vanzelfsprekend. Je kunt je mobiliteitsbudget natuurlijk ook inzetten bij ons. Meer flexibiliteit dan je gewend bent. Eventueel tegen een vooraf bepaald bedrag. Afhankelijk van waar je naartoe moet, pak je een elektrische deelauto, een scooter (25 of 45 km/u) of een e-bike. Ik geloof echt in MaaS, Mobility as a Service. In één app kun je perfect vergelijken hoe lang het duurt om van A naar B te komen, wat het kost en wat de verschillen zijn tussen auto, scooter, fiets of OV. Dat is in mijn ogen echt de toekomst.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Niet alleen in eigen land, maar ook in het buitenland timmert de startup flink aan de weg. In België en Oostenrijk werden recent de eerste scooters neergezet.  Binnenkort volgen Duitsland, Groot-Brittannië en Turkije. “Over de grens ligt de focus voor ons in eerste instantie wel echt op e-scooters. Nederland is natuurlijk bij uitstek geschikt voor elektrische auto’s. Maar in het buitenland ligt dat anders. De infrastructuur is minder goed, de afstanden zijn groter. We zien dan meer kansen voor tweewielers.”

Gelooft Pouwels nog in het bezit van auto’s, scooters en fietsen? “Jazeker, dat zal blijven. Maar ik verwacht wel dat het aandeel zal afnemen. De jongere generatie kijkt anders naar vervoer en mobiliteit. De steden worden voller en drukker. En parkeren is soms lastig.” GO Sharing wil zich overigens niet alleen richten op de grotere steden, zoals concurrenten als Felyx en Check wel doen. Juist niet, benadrukt Pouwels. “We willen echt in het hele land actief zijn. 24/7 en voor iedereen vanaf 16 jaar. Overal is behoefte aan deelmobiliteit. Door naast onze scooters ook andere vervoersmiddelen in te zetten, bied je voor elk wat wils. En dat is ons uiteindelijke doel.”

Geheim

Wat is het geheim van GO Sharing? “Je bedoelt waarom we zo snel groeien? Ik denk vooral dat we de klant centraal stellen. Dat we weten waar de behoefte ligt, ook van de jongere klant die op zoek is naar vervoer. En we zijn heel datagedreven. Gebruik moet makkelijk zijn, via een handige app. Niet te veel gedoe en transparant. Het is bij ons heel overzichtelijk hoeveel het kost. En bovenal hebben we het bedrijf slim ingericht om stappen te kunnen maken. Veel bedrijven willen zoveel mogelijk in eigen huis ontwikkelen. Daar geloof ik niet in. Je moet vooral niet proberen om alles zelf te doen.”

Offensief

De kapitaalinjectie van 50 miljoen euro is het startsein voor een nieuw offensief, benadrukt Pouwels. “Dit is een geweldig bedrag waarmee we verder kunnen bouwen. We hebben inmiddels een groot klantenbestand in Nederland en willen nu echt gaan doorpakken in eigen land. Ook met deelauto’s. En natuurlijk over de grens iets moois neerzetten. Kortom, we zijn echt klaar voor de volgende stap!”

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

Lees ook:
Kapitaalinjectie van 50 miljoen euro voor GO Sharing