Alle personenwagens van Trevvel zijn momenteel met de Hyundai Kona Electric al volledig elektrisch. Dat wagenpark wordt uitgebreid met een aantal exemplaren van de elektrische Skoda Enyaq. Zowel de bussen als de auto’s worden geleverd door Van Mossel. Arno van Haasterecht, directeur van Trevvel, legt uit dat een mix van factoren ertoe heeft geleid dat de vervoerder deze investering kan doen. “Los van dat de bussen heel mooi en comfortabel zijn, was de actieradius voor ons heel belangrijk.” Daarbij was ook de beschikbaarheid van voertuigen bij de leverancier voor het nieuwe schoolseizoen een vereiste.

1.850 leerlingen

Zo’n 1.850 leerlingen zullen op dagbasis vervoerd worden met de elektrische voertuigen. Dit doet Trevvel in samenwerking met onderaannemers. Sommigen van hen hadden echter al dieselvoertuigen aangeschaft. “Wij geven deze onderaannemers de optie om de dieselvoertuigen over te nemen zodat ze ook in staat worden gesteld om de elektrische voertuigen aan de schaffen. Hier wordt al fors gebruik van gemaakt.”

Laadcapaciteit

Met dit grote aantal elektrische voertuigen is het ook belangrijk dat er voldoende laadcapaciteit is om ze op te laden. Het streven van de gemeente Rotterdam is om in 2025 alleen nog uitstootvrije taxi’s in de stad te hebben rijden. Sven de Langen, wethouder voor Volksgezondheid, is dan ook blij met de stap van Trevvel. “Ik durf wel te zeggen dat wij nu de gemeente zijn met het schoonste wagenpark binnen het doelgroepenvervoer.”

Gemeente

Volgens Van Haasterecht is de gemeente zeer bereid gebleken om hen te ondersteunen bij de verduurzaming van het wagenpark. Zo wordt er een aantal laadpleinen ontwikkeld. Nog belangrijker is echter organiseren dat de chauffeurs thuis hun voertuig kunnen laden. De Langen legt uit dat zij Trevvel helpen om ook dit mogelijk te maken. “Je kan chauffeurs wel een elektrische bus geven, maar als ze thuis niet kunnen laden heb je een probleem. Wij kijken daarom specifiek of er in de wijken waar chauffeurs wonen voldoende laadcapaciteit is.”