Nederlandse bedrijven richten consortium op om elektrisch rijden te stimuleren

Negen Nederlandse bedrijven slaan de handen ineen om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen. Onder hen zijn ElaadNL, Lightyear, VDL, Alfen en Fastned. Om de ambities van de Nederlandse overheid te realiseren, is er werk aan de winkel, benadrukken de initiatiefnemers.

In 2025 moeten de Nederlandse steden emissievrij zijn wat betreft logistiek vervoer. Vanaf 2030 mogen er alleen nog emissievrije auto’s verkocht worden en in 2050 moet zelfs al het transport emissievrij zijn. Dit geldt voor zowel personenvervoer als voor zwaardere voertuigen.

Vraag naar laadpalen

Om dit voor elkaar te krijgen moeten er grote stappen gezet worden om de ambitie van de Nederlandse overheid te realiseren. Het elektrisch vervoer moet slimmer, efficiënter en autonomer worden en laadinfrastructuur moet klaargemaakt worden om de snelle groei in het aantal elektrische voertuigen en daarmee de hard groeiende vraag naar oplaadcapaciteit te faciliteren.

Naast bovengenoemde partijen zijn ook ABB, NKL, Rocsys en de Technische Universiteit Eindhoven aangesloten. Het consortium wordt daarnaast gesteund door Ebusco, Evofenedex, Natuur & Milieu, NXP en Port of Rotterdam.

Michiel Langezaal van Fastned: “Het zou geweldig zijn als het Groeifonds de plannen van het consortium kan ondersteunen, daarmee de transitie naar elektrisch rijden verder versnelt en de koppositie van de Nederlandse eMobility sector verstevigt. Het versnellen van de transitie ligt in lijn met de missie van Fastned, dus wij nemen hierin graag een leidende rol.”

Nederlandse bedrijven richten consortium op om elektrisch rijden te stimuleren - Automobielmanagement.nl

Nederlandse bedrijven richten consortium op om elektrisch rijden te stimuleren

Negen Nederlandse bedrijven slaan de handen ineen om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen. Onder hen zijn ElaadNL, Lightyear, VDL, Alfen en Fastned. Om de ambities van de Nederlandse overheid te realiseren, is er werk aan de winkel, benadrukken de initiatiefnemers.

In 2025 moeten de Nederlandse steden emissievrij zijn wat betreft logistiek vervoer. Vanaf 2030 mogen er alleen nog emissievrije auto’s verkocht worden en in 2050 moet zelfs al het transport emissievrij zijn. Dit geldt voor zowel personenvervoer als voor zwaardere voertuigen.

Vraag naar laadpalen

Om dit voor elkaar te krijgen moeten er grote stappen gezet worden om de ambitie van de Nederlandse overheid te realiseren. Het elektrisch vervoer moet slimmer, efficiënter en autonomer worden en laadinfrastructuur moet klaargemaakt worden om de snelle groei in het aantal elektrische voertuigen en daarmee de hard groeiende vraag naar oplaadcapaciteit te faciliteren.

Naast bovengenoemde partijen zijn ook ABB, NKL, Rocsys en de Technische Universiteit Eindhoven aangesloten. Het consortium wordt daarnaast gesteund door Ebusco, Evofenedex, Natuur & Milieu, NXP en Port of Rotterdam.

Michiel Langezaal van Fastned: “Het zou geweldig zijn als het Groeifonds de plannen van het consortium kan ondersteunen, daarmee de transitie naar elektrisch rijden verder versnelt en de koppositie van de Nederlandse eMobility sector verstevigt. Het versnellen van de transitie ligt in lijn met de missie van Fastned, dus wij nemen hierin graag een leidende rol.”