Renault Group en Plug Power lanceren joint venture voor waterstofmobiliteit

Renault en waterstofspecialist Plug Power hebben op 3 juni de joint venture HYVIA geïntroduceerd. Het nieuwe bedrijf moet waterstofoplossingen gaan ontwikkelen voor de LCV-markt. ‘Lichte bedrijfsvoertuigen vereisen voor sommige toepassingen een groter rijbereik en een snellere bevoorrading, laad- en volumevereisten, waarvoor waterstof een nooit eerder geziene energieoplossing is’, aldus Renault.

“Deze joint venture integreert op unieke wijze het hele ecosysteem van de waterstofmobiliteit, het voertuig, de infrastructuur en diensten voor de klant”, aldus Luca de Meo, CEO van Renault Group. De naam HYVIA is een samentrekking van ‘HY’ voor waterstof en het Latijnse woord ‘VIA’ voor weg. De joint venture krijgt een plek in het R&D-centrum van bedrijfsvoertuigen voor Renault. De eerste voertuigen, gebaseerd op de Renault Master, worden geproduceerd in de fabriek van Batilly. De waterstofauto’s zijn een aanvulling op het elektrische aanbod. Renault claimt een rijbereik tot 500 kilometer en een ‘oplaadtijd’ van 3 minuten.

30 procent marktaandeel

Plug Power is wereldwijd marktleider op het gebied van waterstofsystemen. Het bedrijf verkocht meer dan 40.000 brandstofcelsystemen en ontwierp en plaatste 110 laadstations om meer dan 40 ton waterstof per dag te leveren. Plug Power is bovendien marktleider op het gebied van groene waterstof op basis van elektrolyse. Rond 2030 willen beide partijen met HYVIA in Europa een marktaandeel van meer dan 30 procent hebben veroverd in het LCV-segment.

Lees ook:
Stellantis op weg naar zero emissie met waterstof-hybride bestelauto
VW-baas ziet waterstof niet zitten

Renault Group en Plug Power lanceren joint venture voor waterstofmobiliteit - Automobielmanagement.nl

Renault Group en Plug Power lanceren joint venture voor waterstofmobiliteit

Renault en waterstofspecialist Plug Power hebben op 3 juni de joint venture HYVIA geïntroduceerd. Het nieuwe bedrijf moet waterstofoplossingen gaan ontwikkelen voor de LCV-markt. ‘Lichte bedrijfsvoertuigen vereisen voor sommige toepassingen een groter rijbereik en een snellere bevoorrading, laad- en volumevereisten, waarvoor waterstof een nooit eerder geziene energieoplossing is’, aldus Renault.

“Deze joint venture integreert op unieke wijze het hele ecosysteem van de waterstofmobiliteit, het voertuig, de infrastructuur en diensten voor de klant”, aldus Luca de Meo, CEO van Renault Group. De naam HYVIA is een samentrekking van ‘HY’ voor waterstof en het Latijnse woord ‘VIA’ voor weg. De joint venture krijgt een plek in het R&D-centrum van bedrijfsvoertuigen voor Renault. De eerste voertuigen, gebaseerd op de Renault Master, worden geproduceerd in de fabriek van Batilly. De waterstofauto’s zijn een aanvulling op het elektrische aanbod. Renault claimt een rijbereik tot 500 kilometer en een ‘oplaadtijd’ van 3 minuten.

30 procent marktaandeel

Plug Power is wereldwijd marktleider op het gebied van waterstofsystemen. Het bedrijf verkocht meer dan 40.000 brandstofcelsystemen en ontwierp en plaatste 110 laadstations om meer dan 40 ton waterstof per dag te leveren. Plug Power is bovendien marktleider op het gebied van groene waterstof op basis van elektrolyse. Rond 2030 willen beide partijen met HYVIA in Europa een marktaandeel van meer dan 30 procent hebben veroverd in het LCV-segment.

Lees ook:
Stellantis op weg naar zero emissie met waterstof-hybride bestelauto
VW-baas ziet waterstof niet zitten