Porsche beschouwt de technologie rond accu’s als de motor van de toekomst. Met Custom Cells wil Porsche goed kunnen inzetten op onderzoek, ontwikkeling en verkoop van ervan. Het is de bedoeling dat de nieuwe fabriek, gelegen buiten Stuttgart, jaarlijks ongeveer voor duizend sportwagens accu’s kan maken. Hoeveel geld er precies met de nieuwe aankondigingen is gemoeid, wordt niet naar buiten gebracht.

De nieuwe accu’s moeten in minder dan een kwartier opgeladen kunnen zijn, heeft Porsche-topman Oliver Blume gezegd in een interview met het Duitse blad Welt am Sonntag. Dat is sneller dan bijvoorbeeld het huidige Taycan-model. Die doet er 22,5 minuut over om een accu die nog voor 5 procent stroom heeft op te laden tot ongeveer 80 procent.

Porsche is het meest winstgevende merk van Volkswagen. Om een goede positie op de markt te behouden, willen de Duitsers komende jaren flink inzetten op elektrische auto’s. Bijna 80 procent van de auto’s die Porsche over tien jaar zal verkopen zullen elektrisch zijn, heeft Blume eerder dit jaar al gezegd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding