Volvo gaat grote accufabriek bouwen met Northvolt

Volvo en de Zweedse accufabrikant Northvolt gaan samen een fabriek bouwen waar accu’s geproduceerd gaan worden voor de elektrische auto’s van Volvo. Over vijf jaar moet de fabriek operationeel zijn. Volvo wil namelijk vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen.

De fabriek zou een maximale jaarlijkse capaciteit van 50 Gigawattuur krijgen. Daarmee zou Volvo 800.000 auto’s kunnen bouwen per jaar. Behalve de gezamenlijke fabriek gaan Volvo en Northvolt ook een gezamenlijk onderzoekscentrum opzetten in Zweden. Vanaf 2024 koopt Volvo bovendien jaarlijks 15 Gigawattuur aan accu’s in die Northvolt in een Zweedse fabriek produceert.

Veertig accufabrieken

Behalve een samenwerkingsverband met Volvo heeft Northvolt overigens ook al deals met andere auto- en vrachtwagenfabrikanten gesloten. Onder meer Volkswagen, BMW en Scania gingen al met de Zweden in zee. In heel Europa zijn er bovendien plannen voor een kleine veertig accufabrieken van verschillende producenten.

Lees ook:
Volvo: in 2030 alleen nog online elektrische auto’s verkopen voor vaste prijzen

Volvo gaat grote accufabriek bouwen met Northvolt - Automobielmanagement.nl

Volvo gaat grote accufabriek bouwen met Northvolt

Volvo en de Zweedse accufabrikant Northvolt gaan samen een fabriek bouwen waar accu’s geproduceerd gaan worden voor de elektrische auto’s van Volvo. Over vijf jaar moet de fabriek operationeel zijn. Volvo wil namelijk vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen.

De fabriek zou een maximale jaarlijkse capaciteit van 50 Gigawattuur krijgen. Daarmee zou Volvo 800.000 auto’s kunnen bouwen per jaar. Behalve de gezamenlijke fabriek gaan Volvo en Northvolt ook een gezamenlijk onderzoekscentrum opzetten in Zweden. Vanaf 2024 koopt Volvo bovendien jaarlijks 15 Gigawattuur aan accu’s in die Northvolt in een Zweedse fabriek produceert.

Veertig accufabrieken

Behalve een samenwerkingsverband met Volvo heeft Northvolt overigens ook al deals met andere auto- en vrachtwagenfabrikanten gesloten. Onder meer Volkswagen, BMW en Scania gingen al met de Zweden in zee. In heel Europa zijn er bovendien plannen voor een kleine veertig accufabrieken van verschillende producenten.

Lees ook:
Volvo: in 2030 alleen nog online elektrische auto’s verkopen voor vaste prijzen