België krijgt er nog eens tien Fastned-laadstations bij

Fastned gaat tien nieuwe snellaadstations bouwen in België. De locaties zullen verrijzen aan de op- en afritten van belangrijke Vlaamse snelwegen. Het is de bedoeling dat daarmee dagelijks honderden elektrische voertuigen kunnen opladen met een laadsnelheid tot 300 kW.

De locaties werden aan het Amsterdamse Fastned toegekend door Lydia Peeters, Vlaams minister voor Mobiliteit. Daarbij wordt een subsidie vanuit het project BENEFIC (Brussels Netherlands Flanders Implementation of Clean power for transport) gegeven van ruim een half miljoen euro. Zowel overheden als private bedrijven konden in het duurzaamheidsproject voor subsidies in aanmerking komen, met als voorwaarde dat ze zich richten op de aanleg van laadinfrastructuur in België. In totaal werd 1,77 miljoen euro beschikbaar gesteld om de realisatie van infrastructuur voor milieuvriendelijke voer- en vaartuigen te versnellen.

35.000 extra laadpalen

Peeters hoopt dat er tegen 2025 zeker 35.000 extra laadpalen in Vlaanderen staan. Om dat te stimuleren heeft het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) alvast verschillende locaties in haar eigendom beschikbaar gesteld voor het project. “Fantastisch dat het AWV en BENEFIC de realisatie van snellaadinfrastructuur versnellen door het beschikbaar stellen van locaties en door de toekenning van subsidies om op korte termijn snellaadinfrastructuur te realiseren. Op deze wijze wordt het steeds makkelijker om over te stappen naar een elektrische auto, waarmee de transitie naar duurzame mobiliteit wordt versneld”, aldus Michiel Langezaal, ceo van Fastned.

In 2018 werden de eerste twee projectoproepen gedaan, waarbij al 33 projecten geselecteerd werden. Deze derde BENEFIC-oproep past volgens Peeters goed binnen de overstap naar duurzaam vervoer. “De projectsubsidie is uniek door zijn laagdrempelige aanpak waarbij met Europese middelen projectoproepen voor publieke en private partijen worden georganiseerd. Ik ben ervan overtuigd dat de uitbouw van laadinfrastructuur een cruciale dominosteen is in het vergroenen van het wagenpark. Tegen 2025 wil ik, naast de 35.000 publiek toegankelijke laadpunten, minstens om de 25 kilometer snelladers langs de grote verkeersassen.’’

West-Vlaanderen

Ook via de eerste oproep van het project haalde Fastned meerdere locaties bij onze zuiderburen binnen. De eerste van de dertien snelwegstations worden deze week officieel geopend. Fastned heeft inmiddels 145 snellaadstations gebouwd in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Zwitserland. Eind juni maakte het bedrijf nog bekend dat het vijf grote snellaadstations in West-Vlaanderen zal realiseren. In Nederland werden onlangs stations geopend langs de A17 bij Keizershof en langs de A4 bij Peulwijk-Oost.

Lees ook:
Nederlandse bedrijven richten consortium op om elektrisch rijden te stimuleren

België krijgt er nog eens tien Fastned-laadstations bij - Automobielmanagement.nl

België krijgt er nog eens tien Fastned-laadstations bij

Fastned gaat tien nieuwe snellaadstations bouwen in België. De locaties zullen verrijzen aan de op- en afritten van belangrijke Vlaamse snelwegen. Het is de bedoeling dat daarmee dagelijks honderden elektrische voertuigen kunnen opladen met een laadsnelheid tot 300 kW.

De locaties werden aan het Amsterdamse Fastned toegekend door Lydia Peeters, Vlaams minister voor Mobiliteit. Daarbij wordt een subsidie vanuit het project BENEFIC (Brussels Netherlands Flanders Implementation of Clean power for transport) gegeven van ruim een half miljoen euro. Zowel overheden als private bedrijven konden in het duurzaamheidsproject voor subsidies in aanmerking komen, met als voorwaarde dat ze zich richten op de aanleg van laadinfrastructuur in België. In totaal werd 1,77 miljoen euro beschikbaar gesteld om de realisatie van infrastructuur voor milieuvriendelijke voer- en vaartuigen te versnellen.

35.000 extra laadpalen

Peeters hoopt dat er tegen 2025 zeker 35.000 extra laadpalen in Vlaanderen staan. Om dat te stimuleren heeft het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) alvast verschillende locaties in haar eigendom beschikbaar gesteld voor het project. “Fantastisch dat het AWV en BENEFIC de realisatie van snellaadinfrastructuur versnellen door het beschikbaar stellen van locaties en door de toekenning van subsidies om op korte termijn snellaadinfrastructuur te realiseren. Op deze wijze wordt het steeds makkelijker om over te stappen naar een elektrische auto, waarmee de transitie naar duurzame mobiliteit wordt versneld”, aldus Michiel Langezaal, ceo van Fastned.

In 2018 werden de eerste twee projectoproepen gedaan, waarbij al 33 projecten geselecteerd werden. Deze derde BENEFIC-oproep past volgens Peeters goed binnen de overstap naar duurzaam vervoer. “De projectsubsidie is uniek door zijn laagdrempelige aanpak waarbij met Europese middelen projectoproepen voor publieke en private partijen worden georganiseerd. Ik ben ervan overtuigd dat de uitbouw van laadinfrastructuur een cruciale dominosteen is in het vergroenen van het wagenpark. Tegen 2025 wil ik, naast de 35.000 publiek toegankelijke laadpunten, minstens om de 25 kilometer snelladers langs de grote verkeersassen.’’

West-Vlaanderen

Ook via de eerste oproep van het project haalde Fastned meerdere locaties bij onze zuiderburen binnen. De eerste van de dertien snelwegstations worden deze week officieel geopend. Fastned heeft inmiddels 145 snellaadstations gebouwd in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Zwitserland. Eind juni maakte het bedrijf nog bekend dat het vijf grote snellaadstations in West-Vlaanderen zal realiseren. In Nederland werden onlangs stations geopend langs de A17 bij Keizershof en langs de A4 bij Peulwijk-Oost.

Lees ook:
Nederlandse bedrijven richten consortium op om elektrisch rijden te stimuleren