Er is werk aan de winkel. Zoveel is wel duidelijk. Het onderzoek laat zien dat de opkomst van elektrische bedrijfswagens in volle gang is, maar dat er nog volop uitdagingen voor bedrijven zijn bij de elektrificatie van hun grijze vloot. “Corona heeft uiteraard grote invloed gehad op het aantal kilometers dat afgelopen jaar is afgelegd. Voor bepaalde sectoren is het natuurlijk een zwaar jaar geweest; denk bijvoorbeeld aan het personenvervoer. Maar er zijn ook sectoren die meer kilometers reden dan ooit tevoren, denk aan de post- en pakketbezorging. De crisistijd bood ook kansen”, vertelt Wijtze Terpstra van VMS | Insight.

Diesel blijft voorlopig dominant

Volgens collega-onderzoeker Eric Vousten is het op dit moment nog vooral diesel wat de klok slaat, maar is er ten opzichte van de vorige editie van de Monitor in 2019 wel een verandering zichtbaar. “Er is een duidelijke stijging van het aantal bedrijven dat actief met verduurzaming van vervoer bezig is. Het serieus overwegen van elektrische bedrijfswagens bij een nieuwe aanschaf is toegenomen sinds 2019.” Bedrijven met een grote vloot overwegen vaker om over te stappen op een elektrische bedrijfswagen. Belangrijkste voorwaarde is de actieradius. Zes op de tien bedrijfswagens rijden 50 tot 150 kilometer per dag, twee op de tien 200 kilometer of meer. Voor 2021 wordt verwacht dat het aantal kilometers per bedrijfswagen zal stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste toename wordt verwacht bij bedrijven met één bestelauto, post- en pakketbezorging en personenvervoer.

Actieradius van 400 kilometer

Vousten: “Twee derde van de bedrijven vindt een actieradius van 400 kilometer voor een EV voldoende. Naast het bereik spelen ook de laadinfra, het laadvermogen, het prijsniveau en de kosten/TCO een belangrijke rol.” Ten opzichte van het eerdere onderzoek is duidelijk zichtbaar dat steeds meer bedrijven een bestelauto met stekker meenemen in de oriëntatiefase. Terpstra: “Twee jaar terug was dat voor veel bedrijven nog geen optie. Er is iets in gang gezet. Dat begin je nu te merken.” Vousten vult aan: “De opkomst van Zero Emissie Zones gaat grote invloed hebben op de keuzes die bedrijven maken. Inzet van elektrische bedrijfswagens is de meest genoemde manier om te voldoen aan zero emissie stadslogistiek.”

Volgens Vousten is er bij bedrijven met een grote(re) vloot al meer bekendheid over de nieuwe regelgeving die per 2025 wordt ingevoerd. “Deze bedrijven zien veel meer verschillende oplossingen om aan de regels te voldoen. Bedrijven met een grote vloot kiezen er vaker voor om de distributie van de last mile met behulp van eigen emissievrije voertuigen te verzorgen.” Bedrijven met een kleine vloot zijn vooral nog zoekende naar oplossingen om hieraan te voldoen. Of zelf kiezen voor een EV of de last mile overlaten aan een andere partij.

42 procent EV in 2025

Hoewel nu pas 3 procent van de bedrijfswagens volledig elektrisch is, wordt verwacht dat in 2025 al 42 procent van alle lichte bedrijfswagens een stekker heeft. Aangezien 28 procent van de bedrijven voor komende vijf jaar een toename van het wagenpark verwacht, zal een groot deel van de nieuwe voertuigen elektrisch zijn. Het moment waarop lichte bedrijfswagens worden vervangen wordt zowel bepaald door het totaal aantal gereden kilometers als door het aantal jaren dat het voertuig gebruikt is. Gemiddeld genomen wordt twee derde van de bedrijfswagens vervangen bij een kilometerstand tussen de 150.000 en 250.000 of na 5 tot 7 jaar gebruik.

Betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste aspect bij de keuze voor een bedrijfswagen, gevolgd door verkeersveiligheid en service van de dealer. Daarna volgen wegligging/rijgedrag en TCO. Volkswagen, Mercedes-Benz zijn de meest gekozen merken, onafhankelijk van de omvang van het wagenpark van bedrijven. De top-5 wordt gecompleteerd door Renault, Ford en Opel, die vooral bij grotere fleets voorkomen. Toyota en Fiat scoren bij de kleinere wagenparken juist wat beter.

Vliegwieleffect

Volgens Vousten staan we aan de vooravond van grote veranderingen, aangewakkerd door de invoering van de zero emissie zones en gestimuleerd door financiële regelingen en subsidies. “Dergelijke voordelen zijn van groot belang om een vliegwieleffect te realiseren. In vergelijking met elektrische personenauto’s, zie je dat de bedrijfswagens pas nu echt op gang gaan komen.” Terpstra vult aan: “Het aanbod aan modellen wordt steeds groter, en de beschikbaarheid zal beter worden. Natuurlijk zal diesel voorlopig nog heel belangrijk blijven. Het is voor veel bedrijven nog een aardige puzzel. Dit onderzoek geeft mooie inzichten en biedt handvatten, zowel voor de aanbieder als de gebruiker, om met elektrische bedrijfswagens aan de slag te gaan.”

Lees ook:
Fleetmanagement bestelauto’s: worstelen met thema verduurzaming
Stellantis op weg naar zero emissie met waterstof-hybride bestelauto

Dit artikel is verschenen in het juni-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding