Nio brengt net deze weken de activiteiten in Europa op gang en heeft onlangs de European Whole Vehicle Type Approval (EWVTA) binnen gekregen voor haar eerste model, de ES8. Die auto wordt momenteel op de markt gebracht in Noorwegen en dat zal snel worden gevolgd door een zestal andere Europese landen. Tegelijk zet de Chinese fabrikant een interne organisatie op voor een meer op de massa gericht merk. “We hebben nu een kernteam opgebouwd en zien dat als belangrijke stap naar de lancering van producten. We willen betere auto’s en ook een betere service bieden dan Tesla.’’

Verlies

Het aan de beurs van New York genoteerde bedrijf heeft vorige week ook de kwartaalcijfers gepubliceerd. In dat tweede kwartaal werden 21.896 auto’s afgeleverd, ruim dubbel zoveel als in dezelfde periode vorig jaar en ook weer negen procent meer dan in het voorafgaande kwartaal. Nio draaide daarmee een omzet van 1,225 miljard dollar, 127 procent meer dan een jaar eerder. De brutomarge op de verkochte auto’s kwam uit op 20,3 procent. Onder de streep werd nog wel een verlies geleden van 91 miljoen dollar.

Nio laat haar auto’s voorlopig bouwen door het eveneens Chinese JAC. Dat bedrijf zal de capaciteit voor Nio de komende jaren opvoeren naar 400.000 auto’s per jaar ‘teneinde aan de groeiende vraag naar Nio-auto’s te kunnen voldoen.’

Lees ook:
Chinese automerk Nio zet voet op Europese markt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding