Subsidiepot voor tweedehands EV’s is alweer leeg

Particulieren die een tweedehands elektrische auto willen aanschaffen, kunnen dit jaar geen gebruik meer maken van de subsidieregeling. De subsidiepot voor 2021 is inmiddels helemaal leeg. In totaal werd afgelopen jaar door 6.750 particulieren gebruikgemaakt van de regeling, die nog tot 2025 doorloopt.

De verkoop van tweedehands EV’s zit in de lift, mede gestimuleerd door een eenmalige subsidie van 2.000 euro. Vorig jaar maakten 3.000 particulieren gebruik van de regeling. Niet alle beschikbare subsidie werd toen benut door minder aanvragen. Dit jaar is het budget wel volledig benut.

Voor dit jaar was er 13,5 miljoen euro beschikbaar voor gebruikte elektrische personenauto’s, voor volgend jaar staat er 18,3 miljoen subsidiebudget ingepland.

‘Tweedehands EV-markt komt op gang’

Staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat): “Veel mensen kijken bij de keuze voor een andere auto eerst naar de tweedehands markt. Die markt komt echt op gang, en dat is belangrijk. Natuurlijk zou ik ook willen dat ook de rest van dit jaar meer mensen in aanmerking komen om met subsidie een elektrische auto aan te kunnen schaffen. Maar ik vind het vooral mooi nieuws dat al zoveel mensen met dit steuntje in de rug kiezen voor elektrisch rijden. De komende jaren willen we dat dat voor nog veel meer mensen aantrekkelijk wordt.”

Sinds vorig jaar kunnen particulieren met subsidie een elektrische auto aanschaffen. Dit kan zowel voor koop als lease. De subsidie geldt niet alleen voor tweedehands modellen, maar ook voor nieuwe EV’s. Doel van deze regeling is dat elektrisch rijden ook aantrekkelijk wordt voor particulieren. Nederland is het eerste land in Europa dat subsidie verleent voor de tweedehands markt.

Subsidiepot voor tweedehands EV’s is alweer leeg - Automobielmanagement.nl

Subsidiepot voor tweedehands EV’s is alweer leeg

Particulieren die een tweedehands elektrische auto willen aanschaffen, kunnen dit jaar geen gebruik meer maken van de subsidieregeling. De subsidiepot voor 2021 is inmiddels helemaal leeg. In totaal werd afgelopen jaar door 6.750 particulieren gebruikgemaakt van de regeling, die nog tot 2025 doorloopt.

De verkoop van tweedehands EV’s zit in de lift, mede gestimuleerd door een eenmalige subsidie van 2.000 euro. Vorig jaar maakten 3.000 particulieren gebruik van de regeling. Niet alle beschikbare subsidie werd toen benut door minder aanvragen. Dit jaar is het budget wel volledig benut.

Voor dit jaar was er 13,5 miljoen euro beschikbaar voor gebruikte elektrische personenauto’s, voor volgend jaar staat er 18,3 miljoen subsidiebudget ingepland.

‘Tweedehands EV-markt komt op gang’

Staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat): “Veel mensen kijken bij de keuze voor een andere auto eerst naar de tweedehands markt. Die markt komt echt op gang, en dat is belangrijk. Natuurlijk zou ik ook willen dat ook de rest van dit jaar meer mensen in aanmerking komen om met subsidie een elektrische auto aan te kunnen schaffen. Maar ik vind het vooral mooi nieuws dat al zoveel mensen met dit steuntje in de rug kiezen voor elektrisch rijden. De komende jaren willen we dat dat voor nog veel meer mensen aantrekkelijk wordt.”

Sinds vorig jaar kunnen particulieren met subsidie een elektrische auto aanschaffen. Dit kan zowel voor koop als lease. De subsidie geldt niet alleen voor tweedehands modellen, maar ook voor nieuwe EV’s. Doel van deze regeling is dat elektrisch rijden ook aantrekkelijk wordt voor particulieren. Nederland is het eerste land in Europa dat subsidie verleent voor de tweedehands markt.