China wil minder EV-fabrikanten

China heeft meer dan 300 fabrikanten van elektrische voertuigen. Dat zijn er veel te veel, vindt de regering in Beijing. “Als we vooruit kijken, dan moeten de EV-bedrijven groter en sterker worden. We hebben op dit moment te veel fabrikanten van elektrische auto’s . Dat leidt tot te veel versnippering,’’ aldus minister voor industrie en IT Ziao Yaping.

ev in china elektrische auto

China stimuleert al tien jaar de ontwikkeling, bouw en verkoop van elektrische auto’s. In dat kader zijn er grote belastingvoordelen voor de fabrikanten en subsidies voor consumenten die een EV kopen. Maar die goedgeefsheid heeft geleid tot de opkomst van een groot aantal kleine spelers. “De rol van de markt moet volledig worden uitgespeeld en we moedigen fusies en reorganisaties in de sector aan om te komen tot een verdere marktconcentratie,’’ aldus de minister.

Dichtgedraaid

De regering zelf heeft de subsidiekraan vorig jaar al een stuk dichtgedraaid omdat die bijdragen niet meer nodig lijken. Nu wordt ook gedacht aan het stellen van minimumeisen voor de productiecapaciteit en in ieder geval een vergunningenstop voor nieuwe fabrieken of bedrijven. Volgens analisten zullen de grote bekende namen onder de Chinese EV-fabrikanten van de ontwikkeling kunnen profiteren doordat zij over de middelen beschikken om kleinere concurrenten te kopen.

Lees ook:
Great Wall Motors wil in 2022 auto’s gaan verkopen in Europa

China wil minder EV-fabrikanten - Automobielmanagement.nl

China wil minder EV-fabrikanten

China heeft meer dan 300 fabrikanten van elektrische voertuigen. Dat zijn er veel te veel, vindt de regering in Beijing. “Als we vooruit kijken, dan moeten de EV-bedrijven groter en sterker worden. We hebben op dit moment te veel fabrikanten van elektrische auto’s . Dat leidt tot te veel versnippering,’’ aldus minister voor industrie en IT Ziao Yaping.

ev in china elektrische auto

China stimuleert al tien jaar de ontwikkeling, bouw en verkoop van elektrische auto’s. In dat kader zijn er grote belastingvoordelen voor de fabrikanten en subsidies voor consumenten die een EV kopen. Maar die goedgeefsheid heeft geleid tot de opkomst van een groot aantal kleine spelers. “De rol van de markt moet volledig worden uitgespeeld en we moedigen fusies en reorganisaties in de sector aan om te komen tot een verdere marktconcentratie,’’ aldus de minister.

Dichtgedraaid

De regering zelf heeft de subsidiekraan vorig jaar al een stuk dichtgedraaid omdat die bijdragen niet meer nodig lijken. Nu wordt ook gedacht aan het stellen van minimumeisen voor de productiecapaciteit en in ieder geval een vergunningenstop voor nieuwe fabrieken of bedrijven. Volgens analisten zullen de grote bekende namen onder de Chinese EV-fabrikanten van de ontwikkeling kunnen profiteren doordat zij over de middelen beschikken om kleinere concurrenten te kopen.

Lees ook:
Great Wall Motors wil in 2022 auto’s gaan verkopen in Europa