Geely wil 5.000 batterij-ruilstations opzetten

Geely wil de komende vijf jaar wereldwijd zo’n 5.000 batterij-ruilstations inrichten om de groei van de verkoop van elektrische auto’s bij te houden. Eerder al deelde concurrent Nio mee 4.000 van dergelijke stations op te willen zetten.

Oorlog batterij-fabrikanten bedreigt opmars EV

De meeste van die ‘battery swapping stations’ komen in China zelf. Daar worden dergelijke faciliteiten voor elektrisch rijden ook zwaar door de regering gesubsidieerd. Geely, binnen de gelijknamige groep een zustermerk van onder meer Volvo en Polestar, is één van de voorlopers bij deze technologie, ook bekend als een ‘battery-as-a-service’ model.

Minuut

Het Chinese autobedrijf stelt dat het wisselen van een batterij door goed getraind personeel hooguit een minuut hoeft te kosten. Dat gebeurt op dezelfde manier als in een autowasserij: aan de ene kant binnenrijden en aan de andere kant eruit. Betalen gebeurt automatisch via het aflezen van het kenteken. Het batterij-ruilen zou het minder noodzakelijk maken om de openbare weg vol te zetten met laadpalen.

Lees ook:
Renault gaat samenwerken met Geely

Geely wil 5.000 batterij-ruilstations opzetten - Automobielmanagement.nl

Geely wil 5.000 batterij-ruilstations opzetten

Geely wil de komende vijf jaar wereldwijd zo’n 5.000 batterij-ruilstations inrichten om de groei van de verkoop van elektrische auto’s bij te houden. Eerder al deelde concurrent Nio mee 4.000 van dergelijke stations op te willen zetten.

Oorlog batterij-fabrikanten bedreigt opmars EV

De meeste van die ‘battery swapping stations’ komen in China zelf. Daar worden dergelijke faciliteiten voor elektrisch rijden ook zwaar door de regering gesubsidieerd. Geely, binnen de gelijknamige groep een zustermerk van onder meer Volvo en Polestar, is één van de voorlopers bij deze technologie, ook bekend als een ‘battery-as-a-service’ model.

Minuut

Het Chinese autobedrijf stelt dat het wisselen van een batterij door goed getraind personeel hooguit een minuut hoeft te kosten. Dat gebeurt op dezelfde manier als in een autowasserij: aan de ene kant binnenrijden en aan de andere kant eruit. Betalen gebeurt automatisch via het aflezen van het kenteken. Het batterij-ruilen zou het minder noodzakelijk maken om de openbare weg vol te zetten met laadpalen.

Lees ook:
Renault gaat samenwerken met Geely