Dankzij de batterij en de acht laadpalen kunnen zestien elektrische auto’s tegelijk opladen; zonder de batterij waren dat er volgens Vattenfall maar zes. Bovendien wordt het elektriciteitsnetwerk minder zwaar belast. De zogeheten oplaadhub heeft een opslagcapaciteit van 336 kWh, dit is vergelijkbaar met de opslag van zo’n acht elektrische auto’s. De software die Vattenfall hiervoor ontwikkelde, stemt vraag en aanbod op elkaar af door energie van het net op te slaan in de batterij. Hierdoor is het mogelijk om sneller te laden in gebieden waar het elektriciteitsnetwerk een hoge piekbelasting niet of onvoldoende aankan. Op deze manier zou verzwaring van het elektriciteitsnet bovendien niet direct nodig zijn.

Energietransitie

De plaatsing van de batterij in combinatie met de acht laadpalen is een test van vijf jaar. De drie partijen verzamelen data uit de oplaadhub om zicht te krijgen op hoe je opgeslagen elektriciteit op het juiste moment op de juiste oplaadplek kunt krijgen. ‘Op deze manier wordt duidelijk hoe een batterij zo efficiënt mogelijk kan worden ingezet. Als de test succesvol is, kan zo’n batterij ook op andere plekken worden gebruikt, bijvoorbeeld waar veel elektrische auto’s tegelijk laden of waar veel opwekking van zonne-energie is’, aldus Vattenfall in een verklaring.

Lees ook:
Arrival kondigt komst Van naar Nederland aan

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding