Peeters heeft dat voorgesteld in het kader van het klimaatplan dat Vlaanderen deze week op de klimaatconferentie Cop26 in Glasgow wil presenteren. De minister heeft haar ideeën nog niet verder toegelicht op haar persoonlijke website, een bekende manier van presenteren in Vlaanderen.

Vraagtekens

Het plan roept de nodige vraagtekens op bij Mobia, de koepel van Belgische autofederaties. “Voor Mobia is het essentieel dat de gebruiker in het middelpunt van alle mobiliteitsvraagstukken staat. Vandaag is de gebruiker al verward en er moet gegarandeerd worden dat ook de elektrische mobiliteit haalbaar blijft voor alle lagen van de bevolking. Daarom dringt Mobia aan op een realistisch en gecoördineerd plan.”

Planning

“Dit nieuwe voorstel creëert bijkomende onduidelijkheid en onzekerheid voor zowel bedrijven als particulieren. Het voorstel geldt immers enkel voor Vlaanderen en de agenda stemt niet overeen met die van de Europese Unie, die voorstelt enkel nog de verkoop van wagens met 0 gram CO2 uitstoot toe te laten vanaf 2035. Bovendien is elk voertuig dat in de Europese Unie op de markt wordt gebracht, ongeacht de motor, door de EU gehomologeerd en kan het dus zonder beperkingen in elke lidstaat worden verkocht. Wij vragen daarom dat de planning van de Europese Unie op dit vlak wordt gevolgd.

Lees ook:
Belgische autoverkopen 44 procent onder niveau 2019

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding