Bestelauto Expo: Dieselbus is ten dode opgeschreven

Bedrijven moeten keihard aan de slag met het verduurzamen van hun bestelautovloot om op tijd klaar te zijn voor de strenge emissie-eisen die op komst zijn. Dat is de eindconclusie die getrokken kan worden na de Bestelauto Expo die op woensdag 24 november plaatsvond in Expo Haarlemmermeer. De prijzen gingen dit jaar uitsluitend naar volledig elektrische modellen. De Toyota Proace Electric werd uitgeroepen tot ‘Bestelauto van het Jaar 2022’, de Maxus eDeliver 9 kreeg de award voor dé ‘Belofte van 2022’.

De omslag maken naar zero emissie maken doe je niet in je eentje. In het hart van Expo Haarlemmermeer stonden tal van partijen uit het werkveld klaar om bezoekers deelgenoot te maken van hun kennis, producten en diensten. Van fabrikant tot importeur en van adviseur tot in- en ombouwer – tal van spelers waren aanwezig. Op de vloer stonden bestelauto’s van onder meer Mercedes-Benz, Toyota, Maxus en BYD. De meeste modellen waren uiteraard voorzien van een stekker.

Veel onduidelijkheid over veranderingen

Het congres stond volledig in het teken van de opkomst van zero-emissiezones en de kansen en uitdagingen die de elektrische bestelbus biedt. De aftrap was in handen van onderzoeker Eric Vousten van VMS | Insight. Hij ging in op de belangrijkste conclusies uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens die eerder dit jaar in opdracht van RAI Vereniging is uitgevoerd. In hoeverre zijn bedrijven bekend met de komst van zero-emissiezones en is die komst van invloed op hun bedrijfsvoering? Er is nog veel onduidelijkheid over de veranderingen die op komst zijn en heel veel bedrijven zijn nog nauwelijks bezig met elektrificatie van hun vloot. Al zijn er uiteraard ook uitzonderingen…

Vervolgens was het de beurt aan Maarten Bos, mede-oprichter van In Serious Business. De vraag die hij formuleerde was treffend: Hoe lang is de diesel nog houdbaar? Op 12 december 2015 werd het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. De inhoud van dit plan heeft ervoor gezorgd dat de overheid, de gemeenten en de lokale ondernemers alles in het werk moeten gaan stellen om die klimaatdoelstellingen te gaan halen. Maar niet alleen gemeenten zijn bezig met plannen voor reductie van CO2. Europa heeft ook de autofabrikanten in de tang. Onder meer de nieuwe Euro 7-norm wordt met angst en beven tegemoet gezien. Het is bijna vijf voor twaalf, benadrukt Bos. Achteroverleunen is nu echt geen optie meer.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Jan Robbert Albrechts, adviseur mobiliteit bij de Gemeente Rotterdam, ging uitgebreid in op de stappen die in Rotterdam op dit moment gezet worden om aan de luchtkwaliteit te werken. Vervuilende bestelbussen zijn over vijf jaar niet meer welkom in de stadscentra van veel grote steden in Nederland. Tot nog toe hebben 27 gemeenten, waaronder Rotterdam, plannen gemaakt voor invoering van een zogeheten zero-emissiezone voor goederenvervoer. Samen met een groot aantal partijen en bedrijven probeert Rotterdam om de stad nu al voor te bereiden op een toekomst waarin nul uitstoot de norm wordt.

Barrières

Vervolgens was het de beurt aan Jasper Engel, ondernemer, auteur, IVA-docent en jurylid van de verkiezing Bestelauto van het Jaar. In vergelijking met de opkomst van elektrische personenauto’s gaat het met de e-van nog niet zo rap. Hoe kan dit? En waarom is het zo ingewikkeld om over te stappen van een dieselbus in een elektrische bedrijfswagen? “De installatie- en de bouwsector hebben hele andere uitdagingen dan bezorgdiensten. Alleen al een ladder op het dak betekent zomaar 15 procent minder rijbereik. En het opladen op de bouwplaats waar de wijk nog moet komen is bepaald geen zekerheid. En wat te denken van het laadvermogen en trekgewicht. Hoe zorgen we ervoor dat deze barrières worden weggenomen met het oog op de komst van zero-emissieszones?”

Na de pauze kreeg Lou Jedeloo van Maxomotive Nederland de prijs voor de ‘Belofte van 2022’ uitgereikt voor de Maxus eDeliver 9. “De keuze voor deze prijs is dit jaar gevallen op de Maxus eDeliver 9. De jury staat erg positief tegenover deze Chinese inzending, vanwege de bijzondere propositie die het is. Maxus levert de eDeliver 9 uitsluitend als EV die stukken beter lijkt te zijn toegerust op zijn taken dan menig gerenommeerde Europese concurrent. Te roemen vallen onder meer de functionaliteit, het uitgebreide gamma dat onder meer een bakwagen bevat, de mogelijkheid om een zware aanhangwagen te trekken, prima rijkwaliteit en een standaarduitrusting waaraan niets ontbreekt”, aldus juryvoorzitter Michael van Wijngaarden.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Zonder slimme navigatie heeft overstappen op EV helemaal geen zin. Dat stelt Pieter Waller van Chargetrip. Het bedrijf heeft een oplossing ontwikkeld die voor elke EV-rijder dé ideale route bepaald die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Volgens Waller is een slimme routeplanner de manier om zo snel mogelijk van A naar B te komen en – minstens zo belangrijk – fors te besparen op laadkosten. “Wij hebben een algoritme ontwikkeld dat rekening houdt met al deze factoren. Denk aan het energieverbruik van een specifiek model, op een bepaald tijdstip en op een bepaalde route. Ook temperatuur, andere weersomstandigheden, hoogte, drukte op de weg, belading en rijstijl worden meegenomen in deze berekening. En natuurlijk de beschikbaarheid van laadstations onderweg. Uiteindelijk rolt er een route uit die volledig is aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de rijder en aan de omstandigheden. En die kan tijdens de rit ook weer veranderen.”

Welke subsidiepotjes zijn er beschikbaar?

Fiscaal-jurist en specialist autobelastingen Heleen Elbert gaf bezoekers vanaf het scherm inzicht in het fiscale plaatje van de e-van. Welke subsidiepotjes zijn er beschikbaar? Aan de overstap van dieselbus naar een e-van hangt immers een aardig prijskaartje. Om deze overstap aantrekkelijker te maken is dan ook een flink aantal belastingvoordelen in het leven geroepen. Maar hoe zit het precies met de subsidie die beschikbaar is voor elektrische bestelwagens? Dat dit een hele puzzel is, bleek uit de presentatie van Elbert.

Laatste spreker van de middag was EV-specialist Mike Levens van Bluekens EV. Een van de grootste uitdagingen bij de stap naar emissievrije bedrijfswagens is de benodigde energie. Hoe bereid je deze stap goed voor, zodat je voertuigen straks niet met een lege accu komen te staan? Waar moet je op letten als je overstapt op elektrische bestellers en hoe en waar laad je al deze auto’s op? Volgens Levens is het in heel veel delen van ons land op dit moment een flinke opgave om aan voldoende capaciteit te komen om onze laadinfrastructuur op orde te hebben.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Het slotakkoord van het programma was de uitreiking van de ‘Bestelauto van het Jaar 2022’. Toyota wist de winst te grijpen met de Toyota Proace Electric. De felbegeerde titel ging hiermee voor het eerst naar een batterij-elektrische bedrijfswagen. De Proace Electric wist uiteindelijk de eerste prijs binnen te slepen, voor de nummer twee, de Mercedes-Benz eSprinter en de Peugeot e-Expert. Een hele prestatie, aldus juryvoorzitter Michael van Wijngaarden. “Als doorslaggevende aspecten gelden onder meer de zeer uitgebreide garantiebepalingen tot wel een miljoen kilometer en tot 15 jaar voor het accupakket, wat sterk bijdraagt aan de waardevastheid van de Proace Electric. Positief is verder het uitgebreide gamma dat de keuze biedt uit drie lengtes, waaronder een versie met dubbele cabine. Toyota toont zich verder innovatief met het aanbieden van kant-en-klare, speciale uitvoeringen die direct bij de dealer ‘uit de prijslijst’ besteld kunnen worden.”

“We zijn echt supertrots dat de Proace Electric de harten van de jury heeft weten te veroveren”, reageerde Jan Christiaan Koenders, Managing Director van Toyota-importeur Louwman & Parqui. “Net zo belangrijk vind ik de erkenning voor onze dealers die voor de klant de belangrijkste schakel zijn en alle service verlenen rondom de Proace. Het was een bewuste keuze om voor de eerste Battery Electric Vehicle van Toyota een bestelauto te selecteren, vooral in het kader van verduurzaming van stedelijke logistiek.”

Bekijk hieronder de fotoreportage (met dank aan Marcel Cazemier):

Bestelauto Expo: Dieselbus is ten dode opgeschreven - Automobielmanagement.nl

Bestelauto Expo: Dieselbus is ten dode opgeschreven

Bedrijven moeten keihard aan de slag met het verduurzamen van hun bestelautovloot om op tijd klaar te zijn voor de strenge emissie-eisen die op komst zijn. Dat is de eindconclusie die getrokken kan worden na de Bestelauto Expo die op woensdag 24 november plaatsvond in Expo Haarlemmermeer. De prijzen gingen dit jaar uitsluitend naar volledig elektrische modellen. De Toyota Proace Electric werd uitgeroepen tot ‘Bestelauto van het Jaar 2022’, de Maxus eDeliver 9 kreeg de award voor dé ‘Belofte van 2022’.

De omslag maken naar zero emissie maken doe je niet in je eentje. In het hart van Expo Haarlemmermeer stonden tal van partijen uit het werkveld klaar om bezoekers deelgenoot te maken van hun kennis, producten en diensten. Van fabrikant tot importeur en van adviseur tot in- en ombouwer – tal van spelers waren aanwezig. Op de vloer stonden bestelauto’s van onder meer Mercedes-Benz, Toyota, Maxus en BYD. De meeste modellen waren uiteraard voorzien van een stekker.

Veel onduidelijkheid over veranderingen

Het congres stond volledig in het teken van de opkomst van zero-emissiezones en de kansen en uitdagingen die de elektrische bestelbus biedt. De aftrap was in handen van onderzoeker Eric Vousten van VMS | Insight. Hij ging in op de belangrijkste conclusies uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens die eerder dit jaar in opdracht van RAI Vereniging is uitgevoerd. In hoeverre zijn bedrijven bekend met de komst van zero-emissiezones en is die komst van invloed op hun bedrijfsvoering? Er is nog veel onduidelijkheid over de veranderingen die op komst zijn en heel veel bedrijven zijn nog nauwelijks bezig met elektrificatie van hun vloot. Al zijn er uiteraard ook uitzonderingen…

Vervolgens was het de beurt aan Maarten Bos, mede-oprichter van In Serious Business. De vraag die hij formuleerde was treffend: Hoe lang is de diesel nog houdbaar? Op 12 december 2015 werd het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. De inhoud van dit plan heeft ervoor gezorgd dat de overheid, de gemeenten en de lokale ondernemers alles in het werk moeten gaan stellen om die klimaatdoelstellingen te gaan halen. Maar niet alleen gemeenten zijn bezig met plannen voor reductie van CO2. Europa heeft ook de autofabrikanten in de tang. Onder meer de nieuwe Euro 7-norm wordt met angst en beven tegemoet gezien. Het is bijna vijf voor twaalf, benadrukt Bos. Achteroverleunen is nu echt geen optie meer.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Jan Robbert Albrechts, adviseur mobiliteit bij de Gemeente Rotterdam, ging uitgebreid in op de stappen die in Rotterdam op dit moment gezet worden om aan de luchtkwaliteit te werken. Vervuilende bestelbussen zijn over vijf jaar niet meer welkom in de stadscentra van veel grote steden in Nederland. Tot nog toe hebben 27 gemeenten, waaronder Rotterdam, plannen gemaakt voor invoering van een zogeheten zero-emissiezone voor goederenvervoer. Samen met een groot aantal partijen en bedrijven probeert Rotterdam om de stad nu al voor te bereiden op een toekomst waarin nul uitstoot de norm wordt.

Barrières

Vervolgens was het de beurt aan Jasper Engel, ondernemer, auteur, IVA-docent en jurylid van de verkiezing Bestelauto van het Jaar. In vergelijking met de opkomst van elektrische personenauto’s gaat het met de e-van nog niet zo rap. Hoe kan dit? En waarom is het zo ingewikkeld om over te stappen van een dieselbus in een elektrische bedrijfswagen? “De installatie- en de bouwsector hebben hele andere uitdagingen dan bezorgdiensten. Alleen al een ladder op het dak betekent zomaar 15 procent minder rijbereik. En het opladen op de bouwplaats waar de wijk nog moet komen is bepaald geen zekerheid. En wat te denken van het laadvermogen en trekgewicht. Hoe zorgen we ervoor dat deze barrières worden weggenomen met het oog op de komst van zero-emissieszones?”

Na de pauze kreeg Lou Jedeloo van Maxomotive Nederland de prijs voor de ‘Belofte van 2022’ uitgereikt voor de Maxus eDeliver 9. “De keuze voor deze prijs is dit jaar gevallen op de Maxus eDeliver 9. De jury staat erg positief tegenover deze Chinese inzending, vanwege de bijzondere propositie die het is. Maxus levert de eDeliver 9 uitsluitend als EV die stukken beter lijkt te zijn toegerust op zijn taken dan menig gerenommeerde Europese concurrent. Te roemen vallen onder meer de functionaliteit, het uitgebreide gamma dat onder meer een bakwagen bevat, de mogelijkheid om een zware aanhangwagen te trekken, prima rijkwaliteit en een standaarduitrusting waaraan niets ontbreekt”, aldus juryvoorzitter Michael van Wijngaarden.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Zonder slimme navigatie heeft overstappen op EV helemaal geen zin. Dat stelt Pieter Waller van Chargetrip. Het bedrijf heeft een oplossing ontwikkeld die voor elke EV-rijder dé ideale route bepaald die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Volgens Waller is een slimme routeplanner de manier om zo snel mogelijk van A naar B te komen en – minstens zo belangrijk – fors te besparen op laadkosten. “Wij hebben een algoritme ontwikkeld dat rekening houdt met al deze factoren. Denk aan het energieverbruik van een specifiek model, op een bepaald tijdstip en op een bepaalde route. Ook temperatuur, andere weersomstandigheden, hoogte, drukte op de weg, belading en rijstijl worden meegenomen in deze berekening. En natuurlijk de beschikbaarheid van laadstations onderweg. Uiteindelijk rolt er een route uit die volledig is aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de rijder en aan de omstandigheden. En die kan tijdens de rit ook weer veranderen.”

Welke subsidiepotjes zijn er beschikbaar?

Fiscaal-jurist en specialist autobelastingen Heleen Elbert gaf bezoekers vanaf het scherm inzicht in het fiscale plaatje van de e-van. Welke subsidiepotjes zijn er beschikbaar? Aan de overstap van dieselbus naar een e-van hangt immers een aardig prijskaartje. Om deze overstap aantrekkelijker te maken is dan ook een flink aantal belastingvoordelen in het leven geroepen. Maar hoe zit het precies met de subsidie die beschikbaar is voor elektrische bestelwagens? Dat dit een hele puzzel is, bleek uit de presentatie van Elbert.

Laatste spreker van de middag was EV-specialist Mike Levens van Bluekens EV. Een van de grootste uitdagingen bij de stap naar emissievrije bedrijfswagens is de benodigde energie. Hoe bereid je deze stap goed voor, zodat je voertuigen straks niet met een lege accu komen te staan? Waar moet je op letten als je overstapt op elektrische bestellers en hoe en waar laad je al deze auto’s op? Volgens Levens is het in heel veel delen van ons land op dit moment een flinke opgave om aan voldoende capaciteit te komen om onze laadinfrastructuur op orde te hebben.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Het slotakkoord van het programma was de uitreiking van de ‘Bestelauto van het Jaar 2022’. Toyota wist de winst te grijpen met de Toyota Proace Electric. De felbegeerde titel ging hiermee voor het eerst naar een batterij-elektrische bedrijfswagen. De Proace Electric wist uiteindelijk de eerste prijs binnen te slepen, voor de nummer twee, de Mercedes-Benz eSprinter en de Peugeot e-Expert. Een hele prestatie, aldus juryvoorzitter Michael van Wijngaarden. “Als doorslaggevende aspecten gelden onder meer de zeer uitgebreide garantiebepalingen tot wel een miljoen kilometer en tot 15 jaar voor het accupakket, wat sterk bijdraagt aan de waardevastheid van de Proace Electric. Positief is verder het uitgebreide gamma dat de keuze biedt uit drie lengtes, waaronder een versie met dubbele cabine. Toyota toont zich verder innovatief met het aanbieden van kant-en-klare, speciale uitvoeringen die direct bij de dealer ‘uit de prijslijst’ besteld kunnen worden.”

“We zijn echt supertrots dat de Proace Electric de harten van de jury heeft weten te veroveren”, reageerde Jan Christiaan Koenders, Managing Director van Toyota-importeur Louwman & Parqui. “Net zo belangrijk vind ik de erkenning voor onze dealers die voor de klant de belangrijkste schakel zijn en alle service verlenen rondom de Proace. Het was een bewuste keuze om voor de eerste Battery Electric Vehicle van Toyota een bestelauto te selecteren, vooral in het kader van verduurzaming van stedelijke logistiek.”

Bekijk hieronder de fotoreportage (met dank aan Marcel Cazemier):