Volkswagen gaat miljarden meer investeren in elektrisch rijden

Volkswagen gaat de komende vijf jaar miljarden euro’s meer investeren in elektrisch rijden en digitalisering. In totaal steekt het Duitse autoconcern 89 miljard euro in nieuwe technologieën die de overstap naar geautomatiseerd en elektrisch rijden mogelijk moeten maken, 16 miljard euro meer dan eerder gepland.

De autofabrikant, die ook de merken Audi, Porsche, Seat en Skoda bezit, wil met de forse investeringen in vernieuwing kunnen concurreren met het Amerikaanse Tesla. Dat bedrijf loopt vooralsnog voorop op het vlak van elektrisch en geautomatiseerd rijden, wat terug is te zien in de torenhoge beurswaarde van het bedrijf van Elon Musk.

Volkswagen wil dat voor 2026 één op de vier verkochte auto’s die het verkoopt door elektriciteit wordt aangedreven. Daarbij voelt het bedrijf de druk vanuit Brussel. De Europese Commissie wil dat fabrikanten vanaf 2035 geen nieuwe personenauto’s meer verkopen die op fossiele brandstoffen werken.

Eigen accu’s

Voor de overstap op elektrisch rijden wil Volkswagen onder andere meer eigen accu’s voor stekkerauto’s maken. Een fabriek in Salzgitter moet een ‘hub’ voor batterijtechnologie worden. Ook komt er een nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in de buurt van het hoofdkantoor in Wolfsburg

Het is voor het eerst dat Volkswagen meer dan de helft van al zijn investeringen voor de komende vijf jaar oormerkt voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën, schrijft het bedrijf bij zijn strategie-update. Het totaal aan geplande investeringen tot 2026 bedraagt 159 miljard euro.

Ontslagrondes

De grote ambities om Volkswagen volledig elektrisch te maken en te vernieuwen kwam topman Herbert Diess ook op kritiek te staan. Vakbonden en personeelsvertegenwoordigers beschuldigen hem ervan grote ontslagrondes voor te bereiden om Volkswagen flexibeler te maken.

In het bestuur van Volkswagen zijn nu wijzigingen aangebracht. Zo gaat Diess niet langer over de activiteiten van Volkswagen in China, maar wordt dat de verantwoordelijkheid van Ralf Brandstätter. Hij is al topman voor het merk Volkswagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Volkswagen gaat miljarden meer investeren in elektrisch rijden - Automobielmanagement.nl

Volkswagen gaat miljarden meer investeren in elektrisch rijden

Volkswagen gaat de komende vijf jaar miljarden euro’s meer investeren in elektrisch rijden en digitalisering. In totaal steekt het Duitse autoconcern 89 miljard euro in nieuwe technologieën die de overstap naar geautomatiseerd en elektrisch rijden mogelijk moeten maken, 16 miljard euro meer dan eerder gepland.

De autofabrikant, die ook de merken Audi, Porsche, Seat en Skoda bezit, wil met de forse investeringen in vernieuwing kunnen concurreren met het Amerikaanse Tesla. Dat bedrijf loopt vooralsnog voorop op het vlak van elektrisch en geautomatiseerd rijden, wat terug is te zien in de torenhoge beurswaarde van het bedrijf van Elon Musk.

Volkswagen wil dat voor 2026 één op de vier verkochte auto’s die het verkoopt door elektriciteit wordt aangedreven. Daarbij voelt het bedrijf de druk vanuit Brussel. De Europese Commissie wil dat fabrikanten vanaf 2035 geen nieuwe personenauto’s meer verkopen die op fossiele brandstoffen werken.

Eigen accu’s

Voor de overstap op elektrisch rijden wil Volkswagen onder andere meer eigen accu’s voor stekkerauto’s maken. Een fabriek in Salzgitter moet een ‘hub’ voor batterijtechnologie worden. Ook komt er een nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in de buurt van het hoofdkantoor in Wolfsburg

Het is voor het eerst dat Volkswagen meer dan de helft van al zijn investeringen voor de komende vijf jaar oormerkt voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën, schrijft het bedrijf bij zijn strategie-update. Het totaal aan geplande investeringen tot 2026 bedraagt 159 miljard euro.

Ontslagrondes

De grote ambities om Volkswagen volledig elektrisch te maken en te vernieuwen kwam topman Herbert Diess ook op kritiek te staan. Vakbonden en personeelsvertegenwoordigers beschuldigen hem ervan grote ontslagrondes voor te bereiden om Volkswagen flexibeler te maken.

In het bestuur van Volkswagen zijn nu wijzigingen aangebracht. Zo gaat Diess niet langer over de activiteiten van Volkswagen in China, maar wordt dat de verantwoordelijkheid van Ralf Brandstätter. Hij is al topman voor het merk Volkswagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over