E-ATEPS maakt elektrificatie van het wagenpark mogelijk

brand story

Door de energietransitie en de elektrificatie van het wagenpark overstijgt de vraag naar stroom de mogelijkheden van netbeheerders. De oplossing ligt in energieopslag. Volgens Jos Theuns, medeoprichter en CTO van de Helmondse batterijspecialist ATEPS, zijn niet alle mogelijkheden met batterijopslag bekend. Energieopslag kan een stroomtekort oplossen, maar kent ook lucratieve verdienmodellen, aldus Theuns.

We worden veel gevraagd om in oplossingen te voorzien bij piekbelastingen, vertelt Theuns. Liften in appartementencomplexen die alleen ’s ochtends en einde middag veel gebruikt worden bijvoorbeeld. Of bedrijven die elektrisch laden willen faciliteren voor hun werknemers of bezoekers. Of tankstations. Ze hebben ten opzichte van hun huidige verbruik in één klap veel meer stroom nodig. Stroom die er in de huidige markt vaak niet is. Daarbij word je afgerekend op de pieken in je verbruik. Terwijl het met de huidige prijzen van energie interessant is om het gecontracteerd vermogen juist laag te houden. Opslag werkt als de stortbak van een wc. Door energie op te slaan uit eigen opwek of uit het beschikbaar vermogen dat niet gebruikt wordt (’s nachts bijvoorbeeld) is het in groot volume beschikbaar als het nodig is. Een netverzwaring is niet meer nodig en het gecontracteerd vermogen kan worden vastgelegd op het gemiddeld verbruik in plaats van de pieken. Probleem opgelost en kosten gedrukt, legt Theuns uit.

Verdienmodellen

Maar wie weet dat er met energieopslag ook geld te verdienen is? Gelukkig wordt dit meer en meer bekend zegt Theuns. Overal waar vraag en aanbod niet in balans zijn ontstaat een markt en op een markt is geld te verdienen. Dus ook met energie. Prijzen fluctueren over de dag sterk. Er zijn momenten dat de kosten voor energie onder nul zijn. Je krijgt geld bij om energie op te nemen. Enkele momenten later is de prijs weer flink gestegen. Met opslag zijn die verschillen om te zetten in winst. Denk ook aan eigen opwek. De eigen opwek is op te slaan voor later eigen gebruik maar kan nu ook op een financieel gunstiger moment teruggeleverd worden waardoor het rendement sterk verbetert. “Als je in energie gaat handelen, verdien je gemakkelijk 85.000 euro per jaar, waarmee je de investering in zo’n zes jaar terugverdient. Als je de netbeheerder helpt met het stabiliseren van de netfrequentie levert dat zelfs zo’n 120.000 euro per jaar op. Deze opties zijn bij heel veel mensen onbekend. En oplossen van een stroomtekort en de verdienen aan energie handel is ook gewoon te combineren.”

Eenvoud

Het klinkt wellicht ingewikkeld maar een tussenpartij, een zogenaamde aggregator, verzorgt al het werk, vertelt Theuns. “Jij hebt er geen omkijken naar, je hebt er ook geen technische kennis voor nodig, terwijl de batterij voor je werkt.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

E-ATEPS maakt elektrificatie van het wagenpark mogelijk - Automobielmanagement.nl

E-ATEPS maakt elektrificatie van het wagenpark mogelijk

brand story

Door de energietransitie en de elektrificatie van het wagenpark overstijgt de vraag naar stroom de mogelijkheden van netbeheerders. De oplossing ligt in energieopslag. Volgens Jos Theuns, medeoprichter en CTO van de Helmondse batterijspecialist ATEPS, zijn niet alle mogelijkheden met batterijopslag bekend. Energieopslag kan een stroomtekort oplossen, maar kent ook lucratieve verdienmodellen, aldus Theuns.

We worden veel gevraagd om in oplossingen te voorzien bij piekbelastingen, vertelt Theuns. Liften in appartementencomplexen die alleen ’s ochtends en einde middag veel gebruikt worden bijvoorbeeld. Of bedrijven die elektrisch laden willen faciliteren voor hun werknemers of bezoekers. Of tankstations. Ze hebben ten opzichte van hun huidige verbruik in één klap veel meer stroom nodig. Stroom die er in de huidige markt vaak niet is. Daarbij word je afgerekend op de pieken in je verbruik. Terwijl het met de huidige prijzen van energie interessant is om het gecontracteerd vermogen juist laag te houden. Opslag werkt als de stortbak van een wc. Door energie op te slaan uit eigen opwek of uit het beschikbaar vermogen dat niet gebruikt wordt (’s nachts bijvoorbeeld) is het in groot volume beschikbaar als het nodig is. Een netverzwaring is niet meer nodig en het gecontracteerd vermogen kan worden vastgelegd op het gemiddeld verbruik in plaats van de pieken. Probleem opgelost en kosten gedrukt, legt Theuns uit.

Verdienmodellen

Maar wie weet dat er met energieopslag ook geld te verdienen is? Gelukkig wordt dit meer en meer bekend zegt Theuns. Overal waar vraag en aanbod niet in balans zijn ontstaat een markt en op een markt is geld te verdienen. Dus ook met energie. Prijzen fluctueren over de dag sterk. Er zijn momenten dat de kosten voor energie onder nul zijn. Je krijgt geld bij om energie op te nemen. Enkele momenten later is de prijs weer flink gestegen. Met opslag zijn die verschillen om te zetten in winst. Denk ook aan eigen opwek. De eigen opwek is op te slaan voor later eigen gebruik maar kan nu ook op een financieel gunstiger moment teruggeleverd worden waardoor het rendement sterk verbetert. “Als je in energie gaat handelen, verdien je gemakkelijk 85.000 euro per jaar, waarmee je de investering in zo’n zes jaar terugverdient. Als je de netbeheerder helpt met het stabiliseren van de netfrequentie levert dat zelfs zo’n 120.000 euro per jaar op. Deze opties zijn bij heel veel mensen onbekend. En oplossen van een stroomtekort en de verdienen aan energie handel is ook gewoon te combineren.”

Eenvoud

Het klinkt wellicht ingewikkeld maar een tussenpartij, een zogenaamde aggregator, verzorgt al het werk, vertelt Theuns. “Jij hebt er geen omkijken naar, je hebt er ook geen technische kennis voor nodig, terwijl de batterij voor je werkt.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg