De Wegenwacht heeft na een proefperiode gekozen voor de elektrische Volkswagen ID.4. Het voertuig heeft ruim voldoende actieradius, is kostenefficiënt en biedt voldoende ruimte en laadvermogen om een uitgekiend pakket aan gereedschap mee te nemen. Daarmee kan een wegenwacht bijna alle pechgevallen oplossen. Voordat de auto’s de weg op kunnen, richt het technisch expertisecentrum de auto in met speciale kasten voor al het gereedschap en bijvoorbeeld een starthulpinstallatie.
Ruime ervaring
De ANWB Wegenwacht heeft de afgelopen tien jaar ruime ervaring opgedaan met verschillende soorten duurzaam vervoer. Sinds 2011 rijdt er een elektrisch voertuig rond op Schiphol. In 2016 begon de Wegenwacht met de inzet van e-bikes in de grote steden. Sinds een aantal jaren zijn er ook drie voertuigen op waterstof en rijden er drie elektrische motorfietsen rond. In totaal werkt de Wegenwacht met ruim 900 voertuigen.
Laadpalen
Daarnaast gaat de organisatie ook werken aan de ontwikkeling van een infrastructuur voor laadpalen om te voorzien in een toekomstige vraag en de verduurzaming van de eigen panden. Het nieuwe Wegenwachtcentrum in Amsterdam staat daar model voor.
Lees ook:
Volkswagen Groep verdubbelt verkopen elektrische auto’s