‘Europa heeft 65 miljoen laadpunten nodig’

Over een goede vijftien jaar zullen er 130 miljoen elektrische voertuigen op de Europese wegen rijden, vergeleken met 3,3 miljoen momenteel. Om dat alles soepel te laten rijden, zijn 65 miljoen oplaadpunten nodig. Het merendeel daarvan komt bij woningen of bedrijven maar zo’n 10 miljoen laadpunten moeten openbaar toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld mensen die in een flat wonen of anderszins geen eigen laadpunt kunnen installeren.

Dat staat in een studie van Ernst & Young en de koepel van elektriciteitsbedrijven Eurelectric. Die club verzekert dat het elektriciteitsnet ‘stabiel zal blijven ondanks de buitengewone groei van de EV-markt en hoge elektrificatie-ambities’. Voorzitter Jean-Bernard Lévy: “Elektrificatie is nu een onomkeerbare megatrend in het wegtransport. De uitdaging die voor ons ligt is het versnellen van het uitrollen van de infrastructuur op een goede manier om aan de groeiende laadbehoefte te voldoen en tegelijk het optimale gebruik van het elektriciteitsnet te verzekeren.’’

Vertragingen

Die uitrol wordt belemmerd door tot 36 maanden oplopende vertragingen bij de vergunningprocedure en aanleg van verbindingen, financiële beperkingen alsmede beschikbaarheid van en toegang tot gebouwen in strategische laadlocaties, aldus het rapport. “Om de transitie naar EV’s mogelijk te maken, is vooruit plannen en coördinatie vereist opdat het elektriciteitsnet bestand blijft tegen toekomstige pieken in de energievraag. Als de EV-penetratie op 50 procent van het stedelijke distributienetwerk komt, dan kan ongecontroleerd laden tot voltage fluctuaties leiden en de kwaliteit van de energievoorziening ondermijnen,’’ waarschuwen beide instanties.

Lees ook:
TotalEnergies realiseert 1.400 laadpunten in Friesland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
‘Europa heeft 65 miljoen laadpunten nodig’ - Automobielmanagement.nl

‘Europa heeft 65 miljoen laadpunten nodig’

Over een goede vijftien jaar zullen er 130 miljoen elektrische voertuigen op de Europese wegen rijden, vergeleken met 3,3 miljoen momenteel. Om dat alles soepel te laten rijden, zijn 65 miljoen oplaadpunten nodig. Het merendeel daarvan komt bij woningen of bedrijven maar zo’n 10 miljoen laadpunten moeten openbaar toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld mensen die in een flat wonen of anderszins geen eigen laadpunt kunnen installeren.

Dat staat in een studie van Ernst & Young en de koepel van elektriciteitsbedrijven Eurelectric. Die club verzekert dat het elektriciteitsnet ‘stabiel zal blijven ondanks de buitengewone groei van de EV-markt en hoge elektrificatie-ambities’. Voorzitter Jean-Bernard Lévy: “Elektrificatie is nu een onomkeerbare megatrend in het wegtransport. De uitdaging die voor ons ligt is het versnellen van het uitrollen van de infrastructuur op een goede manier om aan de groeiende laadbehoefte te voldoen en tegelijk het optimale gebruik van het elektriciteitsnet te verzekeren.’’

Vertragingen

Die uitrol wordt belemmerd door tot 36 maanden oplopende vertragingen bij de vergunningprocedure en aanleg van verbindingen, financiële beperkingen alsmede beschikbaarheid van en toegang tot gebouwen in strategische laadlocaties, aldus het rapport. “Om de transitie naar EV’s mogelijk te maken, is vooruit plannen en coördinatie vereist opdat het elektriciteitsnet bestand blijft tegen toekomstige pieken in de energievraag. Als de EV-penetratie op 50 procent van het stedelijke distributienetwerk komt, dan kan ongecontroleerd laden tot voltage fluctuaties leiden en de kwaliteit van de energievoorziening ondermijnen,’’ waarschuwen beide instanties.

Lees ook:
TotalEnergies realiseert 1.400 laadpunten in Friesland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over