Volgens BOVAG en RAI Vereniging komt de stijging door de introductie van een aankoopsubsidie per juli 2020. Ook neemt de consumentenacceptatie van elektrisch rijden toe en worden er steeds meer betaalbare elektrische modellen geïntroduceerd.

Prijsdaling

De gemiddelde prijs van een volledig elektrische auto bereikte in 2016 een hoogtepunt met ruim 79.000 euro. Inmiddels is de prijs met ruim 28.000 euro gezakt naar gemiddeld 51.000 euro in 2021. In 2021 was 78 procent van de nieuw geregistreerde elektrische auto’s afkomstig uit de middenklasse en de C- en D-segmenten. De top drie meest verkochte elektrische auto’s in 2021 betrof C-segment auto’s en bestond uit de Skoda Enyaq iV, Kia Niro EV en de Volkswagen ID.4.

Subsidie

Sinds begin van dit jaar kunnen particulieren weer gebruik maken van een aankoopsubsidie, waardoor het aandeel particuliere registraties in de eerste twee maanden van 2022 naar 56 procent steeg. In totaal (zakelijk en particulier) werden 6.741 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd ten opzichte van 2.375 in dezelfde periode afgelopen jaar. Een stijging van 183 procent. Tot 3 maart was al voor ruim 40 miljoen euro aan subsidie aangevraagd, oftewel voor 12.000 nieuwe EV’s.

Stimuleren

Cruciaal om alle klimaatdoelen te halen is volgens beide organisaties dat de nieuwverkoop voor zakelijk en particulier gebruik tot 2030 gestimuleerd blijft worden, en dat de export van deze auto’s beperkt wordt. ‘Hiermee ontstaat komende jaren ook een gezonde tweedehands markt in Nederland, waardoor elektrisch rijden voor nog meer particulieren betaalbaar wordt en meer CO2-winst kan worden behaald.

Lees ook:
Dit jaar al ruim 9.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht