Dat blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. In totaal werden in de eerste drie maanden 4.327 EVs door privépersonen gekocht en nog eens 2.181 geleased. De populairste elektrische auto onder particulieren was de Kia Niro met ruim 9 procent marktaandeel, gevolgd door de Fiat 500 met meer dan 8 procent en de Peugeot 208 met een aandeel van 7 procent.
Subsidie
Sinds begin dit jaar kunnen particulieren bij aanschaf of lease van een nieuwe elektrische auto een subsidie krijgen van 3.350 euro. Voorwaarde is wel dat de auto niet duurder is dan 45.000 euro en een minimale actieradius van 120 kilometer heeft. Van de voor die subsidie beschikbare 71 miljoen euro was volgens de rijksdienst RVO op 31 maart al bijna 53 miljoen aangevraagd. Dat betekent dat er reeds voor zo’n 16.000 auto’s subsidie is aangevraagd, waarvan het gros dus nog in bestelling staat.
Occasions
Voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto geldt een subsidiebedrag van 2.000 euro en een totaal jaarbudget van 20,4 miljoen, waarvan op 31 maart ruim 12 miljoen was aangevraagd bij de RVO. Qua oorspronkelijke nieuwwaarde en minimale actieradius gelden dezelfde subsidievoorwaarden als bij nieuwe EV’s en daarnaast dient de auto bij een erkend autobedrijf te worden aangeschaft. In het eerste kwartaal van 2022 verkocht de vakhandel in totaal 7.531 elektrische occasions aan particulieren, ruim drie keer zoveel als in de eerste drie maanden van vorig jaar. De Renault Zoë is in dit segment met meer dan 14 procent marktaandeel het populairste model, voor de Nissan Leaf met 9 procent en de Volkswagen Golf met ruim 7 procent.
Lees ook:
‘20 procent van Nederland kiest bij volgende auto voor elektrisch of hybride’