‘Betere ervaring met elektrisch rijden blijft nodig’

De soms nog gebrekkige gebruikerservaring met EV’s, waaronder te weinig laadmogelijkheden en te veel laadpassen, staat de massale adoptie van elektrisch rijden in de weg. Dat komt naar voren uit de EV Driver Survey 2022 van Shell Recharge Solutions. Bijna 15.000 Europese EV-rijders deden dit jaar aan het onderzoek mee, waaronder 4.145 Nederlanders.

78 procent van de ondervraagde EV-rijders verkiest een batterij-elektrische auto boven een auto met een verbrandingsmotor vanwege de milieuvoordelen en 61 procent vanwege de kostenvoordelen. Eén van de voornaamste zorgen daarbij is het gebrek aan een (toegankelijke) laadinfrastructuur. 65 procent van de respondenten zegt bestemmingen te bezoeken gebaseerd op de beschikbaarheid van laadpunten, waarbij meer dan de helft (54 procent) van de EV-rijders zegt dat dit van invloed is op waar ze gaan winkelen en reizen. 36 procent van de EV-rijders heeft momenteel vier of meer kaarten voor toegang tot publieke laadinfrastructuur, een stijging van 21 procent ten opzichte van vorig jaar. Onder Nederlandse respondenten ligt dit gemiddelde op 3,3 laadpassen. Meer dan de helft van alle respondenten is bereid extra te betalen voor toegang tot de gehele laadinfrastructuur met slechts één kaart. Verder meldt een kwart van de Nederlandse respondenten problemen te ondervinden bij de toegang tot laadpunten in het buitenland.

Actieradius

In het onderzoek is ook gevraagd wat bestuurders belangrijk vinden om de massale overstap op elektrisch rijden te stimuleren. Meer dan twee derde van de Nederlandse respondenten zegt dat een verbeterde actieradius van EV’s de overstap naar elektrisch rijden bespoedigt. Ook zouden lagere aanschafkosten aan dat doel bijdragen. 55 procent van alle ondervraagden is bang dat de laadinfrastructuur de vraag niet kan bijbenen. Bijna 60 procent van de EV-rijders gelooft dat slim laden een goede manier is om meer mensen aan te moedigen voor een elektrische auto te kiezen. Onder slimme laadtechnologie wordt verstaan dat het laadpunt voorzien is van een dataverbinding om extra services te verlenen, waaronder dynamische laadsnelheden en uitgesteld laden.

Gebruikerservaring

Herman Keijsers, Director International Sales en Integration van Shell Recharge Solutions Europa zegt: “Er is een groeiend enthousiasme voor elektrisch rijden, waarbij berijders gemotiveerd worden door de technologie, de kosten en de duurzaamheid van hun voertuig. Tegelijkertijd is het ook duidelijk dat het gebrek aan een feilloze gebruikerservaring een belemmering is voor massale EV-adoptie. De inzichten in de ervaringen met elektrische voertuigen vanuit ons nieuwe onderzoek zijn daarom van cruciaal belang. EV-rijders uiten naast enthousiasme ook zorgen, bijvoorbeeld over de beschikbaarheid van laadpunten en de capaciteit van het elektriciteitsnet om in de toekomst alle EV’s te kunnen opladen. Door goed naar berijders te luisteren en ons te richten op het verbeteren van de EV-gebruikerservaring, willen we de branche aanmoedigen om samen de problemen aan te pakken.

Lees ook:
Helft nieuwe EV’s wordt gekocht door particulier

Reacties

Range is maar één aspect. Snelheid van laden is minstens net zo belangrijk, net als integratie van laadmomenten en -palen in navigatie, en de kosten en keuzevrijheid van aanbieders.

Geplaatst door: Robin op
‘Betere ervaring met elektrisch rijden blijft nodig’ - Automobielmanagement.nl

‘Betere ervaring met elektrisch rijden blijft nodig’

De soms nog gebrekkige gebruikerservaring met EV’s, waaronder te weinig laadmogelijkheden en te veel laadpassen, staat de massale adoptie van elektrisch rijden in de weg. Dat komt naar voren uit de EV Driver Survey 2022 van Shell Recharge Solutions. Bijna 15.000 Europese EV-rijders deden dit jaar aan het onderzoek mee, waaronder 4.145 Nederlanders.

78 procent van de ondervraagde EV-rijders verkiest een batterij-elektrische auto boven een auto met een verbrandingsmotor vanwege de milieuvoordelen en 61 procent vanwege de kostenvoordelen. Eén van de voornaamste zorgen daarbij is het gebrek aan een (toegankelijke) laadinfrastructuur. 65 procent van de respondenten zegt bestemmingen te bezoeken gebaseerd op de beschikbaarheid van laadpunten, waarbij meer dan de helft (54 procent) van de EV-rijders zegt dat dit van invloed is op waar ze gaan winkelen en reizen. 36 procent van de EV-rijders heeft momenteel vier of meer kaarten voor toegang tot publieke laadinfrastructuur, een stijging van 21 procent ten opzichte van vorig jaar. Onder Nederlandse respondenten ligt dit gemiddelde op 3,3 laadpassen. Meer dan de helft van alle respondenten is bereid extra te betalen voor toegang tot de gehele laadinfrastructuur met slechts één kaart. Verder meldt een kwart van de Nederlandse respondenten problemen te ondervinden bij de toegang tot laadpunten in het buitenland.

Actieradius

In het onderzoek is ook gevraagd wat bestuurders belangrijk vinden om de massale overstap op elektrisch rijden te stimuleren. Meer dan twee derde van de Nederlandse respondenten zegt dat een verbeterde actieradius van EV’s de overstap naar elektrisch rijden bespoedigt. Ook zouden lagere aanschafkosten aan dat doel bijdragen. 55 procent van alle ondervraagden is bang dat de laadinfrastructuur de vraag niet kan bijbenen. Bijna 60 procent van de EV-rijders gelooft dat slim laden een goede manier is om meer mensen aan te moedigen voor een elektrische auto te kiezen. Onder slimme laadtechnologie wordt verstaan dat het laadpunt voorzien is van een dataverbinding om extra services te verlenen, waaronder dynamische laadsnelheden en uitgesteld laden.

Gebruikerservaring

Herman Keijsers, Director International Sales en Integration van Shell Recharge Solutions Europa zegt: “Er is een groeiend enthousiasme voor elektrisch rijden, waarbij berijders gemotiveerd worden door de technologie, de kosten en de duurzaamheid van hun voertuig. Tegelijkertijd is het ook duidelijk dat het gebrek aan een feilloze gebruikerservaring een belemmering is voor massale EV-adoptie. De inzichten in de ervaringen met elektrische voertuigen vanuit ons nieuwe onderzoek zijn daarom van cruciaal belang. EV-rijders uiten naast enthousiasme ook zorgen, bijvoorbeeld over de beschikbaarheid van laadpunten en de capaciteit van het elektriciteitsnet om in de toekomst alle EV’s te kunnen opladen. Door goed naar berijders te luisteren en ons te richten op het verbeteren van de EV-gebruikerservaring, willen we de branche aanmoedigen om samen de problemen aan te pakken.

Lees ook:
Helft nieuwe EV’s wordt gekocht door particulier

Reacties

Range is maar één aspect. Snelheid van laden is minstens net zo belangrijk, net als integratie van laadmomenten en -palen in navigatie, en de kosten en keuzevrijheid van aanbieders.

Geplaatst door: Robin op