De groei is volgens BOVAG en RAI Vereniging mede te danken aan het extra budget voor de particuliere aanschafsubsidie in 2022 en de introductie van steeds meer betaalbare elektrische personenauto’s. Het aandeel elektrisch in de nieuwverkopen van personenauto’s lag in het eerste half jaar van 2022 op 19,2 procent. Dat is bijna 10 procentpunten hoger dan in 2021.

Subsidiepot

Voor dit jaar is de subsidiepot voor de aankoop van een EV leeg. Particulieren die de subsidie van 2.950 euro willen ontvangen, moeten wachten tot 2 januari 2023. Een gemiste kans, stellen RAI Vereniging en BOVAG. “Door de zogenaamde jaarschotten voor de subsidie los te laten kan budget bestemd voor volgend jaar naar voren worden gehaald. Op die manier komt er dit jaar meer geld beschikbaar en kunnen nog meer automobilisten nu al profiteren,’’ aldus de organisaties.

PHEV

Automobilisten kiezen ook vaker voor een nieuwe hybride of plug-in hybride (PHEV). Deze zijn dankzij hun elektrische ondersteuning in de praktijk een stuk zuiniger waardoor flink op brandstofkosten kan worden bespaard en de CO2 uitstoot omlaag gaat. Dit jaar zijn er in de eerste zes maanden in totaal 18.731 PHEV’s geregistreerd tegenover 15.926 in dezelfde periode in 2021 (+17,6 procent). Het aantal registraties van hybrides is met 24 procent gestegen naar 16.648 ten opzichte van 13.392 in 2021.

Transitie

Volgens RAI Vereniging en BOVAG is ‘de hybride en plug-in hybride aandrijftechnologie in de transitie naar zero emissie wegvervoer van belang om CO2 besparing voor een zo groot mogelijke groep automobilisten binnen handbereik te brengen. De auto-industrie investeert momenteel miljarden euro’s om naast volledig elektrisch, ook een breed assortiment van andere schone zuinige aandrijftechnologieën te ontwikkelen.’

Lees ook:
Subsidie gebruikte EV’s is overtekend

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding