Het hulpmiddel is speciaal ontwikkeld voor specialisten zoals autoverkopers om klanten snel een algemeen inzicht te geven in het verschil in de totale kosten (total cost of ownership, oftewel de aanschaf- én gebruikskosten gezamenlijk uitgedrukt in maandlasten) tussen een nieuwe EV en een brandstofauto, laat BOVAG weten.

In het Klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt over het stimuleren van elektrisch vervoer onder consumenten en om meer voorlichting te geven over de kosten van een elektrische auto. ‘BOVAG, RAI Vereniging, VNA en ANWB spannen zich in om dit te bewerkstelligen, ook in de showroom. De handreiking is mede door deze partijen tot stand gekomen, onder regie van het Formule E-Team (FET). Dit is een publiek-private samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden en heeft onder meer als doel om elektrisch vervoer in Nederland te bevorderen.’

Met de handreiking kunnen de kosten van nieuwe personenauto’s met verschillende energiedragers worden vergeleken, voor kleine auto’s (segment A) tot en met luxe auto’s (segment E). De kosten van de drie meest voorkomende aandrijflijnen worden erin vergeleken: batterij-elektrisch, benzine en diesel. De handreiking is speciaal voor specialisten zoals autoverkopers ontwikkeld, zodat zij consumenten duidelijke en eenduidige informatie kunnen geven over wat de maandelijkse kosten zijn van een nieuwe elektrische auto. Daarin zijn zaken als verzekering, motorrijtuigenbelasting en afschrijving opgenomen. Er wordt ook rekening gehouden met fiscale voordelen. De handreiking wordt elk half jaar geüpdatet.

Lees ook:

BOVAG blij met versoepeling betalen coronaschulden