Het resultaat is een analyse van de branche en haar omgeving, nu en in de nabije toekomst.

De inzichten uit het onderzoek zijn vertaald in een aantal strategische opties voor onafhankelijke autobedrijven. Daarnaast heeft de Bovag-afdeling een aantal hulpmiddelen ontwikkeld waarmee leden hun eigen situatie in kaart kunnen brengen. Aan hen is het dan om  een keuze te maken voor één van de strategische opties.

Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: "Je moet eerst weten waar je staat als bedrijf, wat je kracht is. Dat is al lastig genoeg, want daarvoor is het nodig om even afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen. Onze tools maken dat een stuk eenvoudiger." Zo bepaalt het ‘Rekenmodel’ de winstgevendheid van de bedrijfsactiviteiten. De ‘Testkast’ stelt vast in hoeverre de onderneming voldoet aan de belangrijkste succesfactoren voor de komende jaren. Het ‘Marktpotentieel’ is een model om de omvang van de lokale markt mee te bepalen. De ‘Beslisboom’ ten slotte helpt bij het maken van strategische keuzes.