De formule mikt op het kleinere, onafhankelijke autobedrijf. Deelnemers blijven zelfstandig, hoeven geen fee te betalen, behouden hun lokale identiteit en hebben geen afnameverplichtingen. De slogan van Autoservice Totaal luidt daarom ‘Niks moet, alles mag!’.

Binnen het concept legt USN Centuri producten met een hoge omloopsnelheid in consignatie bij het deelnemende autobedrijf. In het begin zal dat gaan om filters en bougies, later in overleg aangevuld met remdelen, accu’s en wiellagers. De voorraad in eigen huis moet ten goede komen aan de efficiency in de werkplaats. De monteur hoeft niet te wachten tot de grossier zijn ronde rijdt maar kan direct aan de slag. De brug is zodoende sneller vrij voor de volgende klant. De voorraad filters zou goed zijn voor circa 85 procent van het wagenpark, die van de bougies voor negentig procent. Garagisten die meedoen kunnen rekenen op gunstiger condities voor de onderdelen die ze afnemen.

Via de website www.autoservicetotaal.nl (in de lucht vanaf de AutovakRAI) gaat USN Centuri consumenten via een zoeksysteem op postcode op het spoor zetten van de deelnemende garagebedrijven. Desgewenst versterkt de formulehouder logo’s en promotiemateriaal voor lokale campagnes.

De presentatie van Autoservice Totaal vindt plaats tijdens de komende AutovakRAI. Na de beurs begint de uitrol. Landelijke dekking wordt niet nagestreefd. Evenmin is voor het aantal deelnemers een officiële doelstelling bepaald. Maar USN Centuri-directeur Johan van der Hoeven hoopt er eind dit jaar zo’n 75 deelnemers te hebben.