Dat zegt de Belgische autohandelaar vandaag in NRC Handelsblad. Terwijl de ene na de andere autodealer failliet gaat, heeft Cardoen twee weken geleden een nieuwe vestiging geopend. Zijn negende. Cardoen verkocht de eerste helft van dit jaar zestig procent meer auto’s. Cardoen noemt 2009 ‘een topjaar, ronduit schitterend’. Dankzij de economische crisis. Hij geeft diverse verklaringen voor zijn succes: "Voor een particulier die niets om een merk geeft, is een dealer met maar één merk helemaal niet logisch."
Cardoen heeft de auto’s onderverdeeld in vier categorieën, helemaal het nieuwe concept van de AutoRAI: klassewagens, stadsauto’s, familiewagens en monovolumes ofwel terreinwagens et cetera. Hij zet dus alle merken bij elkaar, en ze zijn direct leverbaar, voor de laagste prijzen. Onder de ruitenwissers zitten grote papieren waarop alle specificaties staan. Ook staan er twee prijzen op: in kleine cijfers de catalogusprijs en in grote cijfers de prijs van Cardoen. Een verschil van tienduizend euro is geen uitzondering. Zo staat er een Citroën Picasso bij de familieauto’s. Catalogusprijs: 25.896 euro. 

Prijs bij Cardoen: 16.795. ‘Autoshoppen is plezant’, staat er onder. "We verdienen er ook nog op", zegt Cardoen.
Dat komt door de bodemprijzen die hij voor de auto’s betaalt. Laatst nog, een partij Hyundai’s op de Canarische Eilanden. De plaatselijke importeur had een grote voorraad waar hij vanaf wilde. Cardoen kon ze goedkoop overnemen. Vlak daarna ging de Nederlandse autohandelaar Kroymans failliet, die ook in België een aantal vestigingen had. Meteen belde iemand van Cardoen met de Belgische curator. En zo kon Cardoen heel goedkoop een partij auto’s van het merk SsangYong kopen. De markt klopt niet, zegt Cardoen, en daar profiteren wij van. "Er zijn te veel autobedrijven die te veel auto’s produceren. Dus zitten ze allemaal met overschotten."
En tot slot: hoe komt hij van zijn eigen voorraad af? Twee voor de prijs van één aanbieden. Hij selecteerde honderd grote auto’s en bij aanschaf van een van die auto’s kregen klanten een van de honderd kleinere auto’s er gratis bij. En nu écht de laatste truc van Cardoen: in oktober gaat hij klanten een ‘slooppremie’ geven voor hun oude auto. Kopen ze bij hem een van de tweehonderd geselecteerde auto’s, dan krijgen ze tussen vijf- en tienduizend euro voor hun oude auto. Hoeveel precies, moet het marketingteam nog uitrekenen.