Is de dealerwerkplaats nu werkelijk zo duur als veel consumenten denken of is het de perceptie van de klant? En hoeveel waar krijg je dan voor je geld bij de merkdealer? Om dat ‘voor eens en voor altijd’ vast te stellen heeft de dealerclub van Bovag aan TüV Nord Nederland opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren naar de prijsperceptie van klanten bij de dealer. Dat is al een paar weken aan de gang, met de inzet van mystery shoppers. Deze onderzoekers zijn incognito en letten tijdens hun bedrijfsbezoeken op tal van punten. Zo stellen ze vast welke onderdelen worden vervangen en of dit correct is en volgens fabrieksvoorschrift gebeurt. Ze bekijken of de factuur compleet is, of de monteur, de werkplaatschef of de receptionist de klant goed uitlegt welke werkzaamheden er precies uitgevoerd zijn of gedaan moeten worden en wat de kosten daarvan zijn.

Hans Bresser, manager Bovag Autodealers: "We willen een einde maken aan discussies op basis van buikgevoel en vooroordelen. We zijn ook benieuwd naar de effecten van pakketprijzen waarmee veel merken inmiddels werken. Misschien is de dealer helemaal niet zo duur als velen denken. Als uit het onderzoek mocht blijken dat de dealer wél duurder is, dan kunnen we vervolgens bepalen waar dat aan ligt. Het kan zijn dat het prijsverschil goed is uit te leggen omdat je meer waar voor je geld krijgt."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding