Alle informatie die de werkplaats nodig heeft – van technische informatie tot en met factureren – is dan voor iedere medewerker op één plek onder handbereik. Officieel gaat het nog om een werknaam, de pilotfase is immers nog gaande. "Maar neem van mij aan dat dit ‘m wordt, voor al onze labels", zegt directeur Michiel Meijer van James Auto & Service Nederland.

Zal het grote publiek slechts indirect iets merken van James Digitaal, de monteurs op de vestigingen van JAMES, abc Autoservice en Profile Tyrecenter des te meer. Het garagemanagementpakket in wording zorgt dat alles wat nodig is om een voertuig snel, vakkundig en efficiënt te onderhouden voorhanden is. Op één scherm ziet en vindt de monteur c.q. de chef werkplaats de naw-gegevens,  de ingeplande dag en tijd, de technische informatie (van OE-niveau, inclusief eventuele recalls), onderdelencatalogus, bestelmodule en de administratieve afwikkeling van de factuur. Verder is voorzien in tijdregistratie, een export-/rest-bpm-module en integratie met alle sociale media. "Niet dat een ondernemer alles moet gebruiken", relativeert Erik van Mook, corporate ICT Manager van The  Alwaysbemobile Company. "Het is een cafetariamodel. We schrijven niks voor, de franchisenemer bepaalt zelf wat in zijn situatie nodig en passend is." Wie bijvoorbeeld niet aan autoverkoop doet, hoeft die module niet verplicht af te nemen.

Meer hierover in de vandaag verschijnende editie 15 van Automobiel Management.