Ook marketingondersteuning (91%) is een belangrijke reden. Dat maakte voorzitter Theo Fledderus gisteren bekend op het drukbezochte jaarcongres van de ‘onafhankelijken’ – het tiende.

In zijn openingstoespraak vroeg Fledderus allereerst aan de zaal om een moment stil te staan bij het onverwachte overlijden (op 17 augustus) van branchemanager Arno Cloosterman. Aansluitend gaf hij enkele resultaten prijs van het nieuwe, eind dit jaar te presenteren rapport over de kwaliteit van en waardering voor garageformules. De BOA-leden die nu al een concept omarmen geven gemiddeld een 7,7 als waarderingscijfer. Vakgarage scoort het hoogste (8,4), terwijl Autofirst de grootste stijger is: van 7,4 in 2014 naar 8,1 dit jaar.

Van de 3300 BOA-bedrijven blijken er zo’n negenhonderd aangesloten bij een concept. Daarmee is de rek er nog niet uit: naar verwachting van Fledderus gaat het de komende tijd "rap" naar vijftig procent. "Betekent dit dat we niet meer onafhankelijk zijn? Dat zou alleen bij harde franchise gelden en daar doen maar weinig van onze bedrijven aan mee. Verreweg de meeste formules opereren in het verlengde van ons en bieden wat Bovag niet mag of beter niet kan doen: marketing, hulpmiddelen voor nieuwe ontwikkelingen in de techniek."

Uit de interactieve chat via de smartphones van de bezoekers bleek dat gistermiddag circa 58 procent van de congresgangers directeur van een autobedrijf was. Zestig procent gaf aan dat de dag geslaagd was "als ik iets heb geleerd"; voor 7% was "de borrel" de belangrijkste drijfveer om deel te nemen.