Bovag: waardering voor garageformules stijgt

Leden van Bovag die zijn aangesloten bij een van de garageformules hebben zich in door Bovag uitgevoerd onderzoek over hun formule uitgesproken. De algemene waardering steeg in 2015 naar een 7,7 en dat is twee tiende punt hoger dan in 2010 toen hen daar voor het laatst naar werd gevraagd.

Formuledeelnemers zijn over het algemeen vooral tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,1), de uitstraling van de garageformule op hun pand (7,9) en over de verplichtingen en eisen die aan formuledeelname verbonden zijn (7,6). Het minst tevreden zijn zij over de verhouding tussen de opbrengsten en de kosten die deelname aan de garageformule met zich meebrengt (6,1). Ook de wijze van advisering en ondersteuning bij de bedrijfsvoering scoort minder hoog (6,2) en de activiteiten die de formule onderneemt voor de zakelijke-/leasemarkt scoort ook niet hoger dan een 6,2.

Meer betrokken

Ten opzichte van vijf jaar geleden voelen de deelnemers zich meer betrokken bij het beleid van de formules, aldus Bovag. In 2010 werd dit onderwerp met 6,4 beoordeeld en in 2015 is dit cijfer gestegen naar 7,0. Voorts zijn de bedrijven meer tevreden over de bijdrage aan de marketingkosten, want dit cijfer steeg van 6,8 naar 7,2. Minder tevreden zijn de bedrijven over het assortiment van marketingproducten en diensten. In 2010 scoorde dit onderwerp nog 7,5 maar in 2015 is dit gedaald naar 6,7. Bovendien zijn de bedrijven minder tevreden over de ondersteuning op technisch gebied

 Marketingondersteuning

Net als in 2010 vinden de formuledeelnemers de ondersteuning op het gebied van techniek het belangrijkste (92%). Van de deelnemers vindt 57 procent dit zelfs zeer belangrijk. Daarnaast hechten de aangesloten bedrijven steeds meer belang aan de ondersteuning op het gebied van marketing. Ruim negentig procent  van de deelnemers vindt dit belangrijk, waarvan 43 procent zeer belangrijk (was 31 procent in 2010).

Zelfstandig

Gerard ten Buuren, sinds kort de branchemanager Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: "Het is goed te zien dat onze formuleleden erg blijven hechten aan het behoud van hun zelfstandig ondernemerschap en dat ze binnen de formules daar kennelijk ook de ruimte voor krijgen. Ook mooi dat hun betrokkenheid bij de formules is gestegen. Voorts valt mij op dat de behoefte aan ondersteuning op marketinggebied fors is gestegen – en dat de leden over de ondersteuning op dat gebied minder tevreden zijn dan vijf jaar geleden. We gaan al deze bevindingen uitgebreid met de formules bespreken de komende tijd." Ten Buuren zegt dat hij ‘de banden met de formules verder gaat aanhalen’ want hij is ervan overtuigd dat Bovag en de formules elkaar kunnen versterken. Hij denkt ook dat de formules voor steeds meer leden van meerwaarde zijn.

Tweeënhalf duizend

Uit de 2015 Garageformule Top 40 van Aumacon blijkt dat bijna tweeënhalf duizend garagevestigingen opereren onder een van de veertig garageformules. De grootste keten is Bosch Car Service met 382 aangesloten vestigingen. Vakgarage is met 246 stuks goede tweede, KwikFit (179) is de nummer 3. In deze Garageformule Top 40 zegt Aumacon-directeur Clem Dickmann te verwachten dat nog veel merkdealers de stap naar het onafhankelijke kanaal zullen gaan maken. "Ondertussen groeit bij veel vrije garages het besef dat de aansluiting bij een formule z’n voordelen kan hebben."

 

Europese aftermarket bevat 376 garageformules 

 

 

 

 

Reacties

Stel dat een dealer of garagebedrijf bij een concept wil aansluiten. Welk concept is nu het beste in de ogen van de al aangesloten autobedrijven zelf? De tevredenheid van de garagisten die het concept al kennen is dan van groot belang.

Dat staat namelijk niet in het artikel, terwijl het een objectieve meting is: Vakgarage is opnieuw als beste garageconcept uitgeroepen door de autobedrijven, met een nog hoger cijfer dan de laatste meting, welk ook de eerste plaats bracht. En laat Vakgarage nu precies het sterkst zijn in die punten die volgens bovenstaand artikel voor de garagist het meest zwaar tellen. Er zijn veel goede concepten, er is er maar één als allerbeste beoordeeld.

Dubbele score trouwens: het Autobedrijf van het jaar (2015) is een Vakgarage!

Geplaatst door: Werner Krispin op
Bovag: waardering voor garageformules stijgt - Automobielmanagement.nl

Bovag: waardering voor garageformules stijgt

Leden van Bovag die zijn aangesloten bij een van de garageformules hebben zich in door Bovag uitgevoerd onderzoek over hun formule uitgesproken. De algemene waardering steeg in 2015 naar een 7,7 en dat is twee tiende punt hoger dan in 2010 toen hen daar voor het laatst naar werd gevraagd.

Formuledeelnemers zijn over het algemeen vooral tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,1), de uitstraling van de garageformule op hun pand (7,9) en over de verplichtingen en eisen die aan formuledeelname verbonden zijn (7,6). Het minst tevreden zijn zij over de verhouding tussen de opbrengsten en de kosten die deelname aan de garageformule met zich meebrengt (6,1). Ook de wijze van advisering en ondersteuning bij de bedrijfsvoering scoort minder hoog (6,2) en de activiteiten die de formule onderneemt voor de zakelijke-/leasemarkt scoort ook niet hoger dan een 6,2.

Meer betrokken

Ten opzichte van vijf jaar geleden voelen de deelnemers zich meer betrokken bij het beleid van de formules, aldus Bovag. In 2010 werd dit onderwerp met 6,4 beoordeeld en in 2015 is dit cijfer gestegen naar 7,0. Voorts zijn de bedrijven meer tevreden over de bijdrage aan de marketingkosten, want dit cijfer steeg van 6,8 naar 7,2. Minder tevreden zijn de bedrijven over het assortiment van marketingproducten en diensten. In 2010 scoorde dit onderwerp nog 7,5 maar in 2015 is dit gedaald naar 6,7. Bovendien zijn de bedrijven minder tevreden over de ondersteuning op technisch gebied

 Marketingondersteuning

Net als in 2010 vinden de formuledeelnemers de ondersteuning op het gebied van techniek het belangrijkste (92%). Van de deelnemers vindt 57 procent dit zelfs zeer belangrijk. Daarnaast hechten de aangesloten bedrijven steeds meer belang aan de ondersteuning op het gebied van marketing. Ruim negentig procent  van de deelnemers vindt dit belangrijk, waarvan 43 procent zeer belangrijk (was 31 procent in 2010).

Zelfstandig

Gerard ten Buuren, sinds kort de branchemanager Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: "Het is goed te zien dat onze formuleleden erg blijven hechten aan het behoud van hun zelfstandig ondernemerschap en dat ze binnen de formules daar kennelijk ook de ruimte voor krijgen. Ook mooi dat hun betrokkenheid bij de formules is gestegen. Voorts valt mij op dat de behoefte aan ondersteuning op marketinggebied fors is gestegen – en dat de leden over de ondersteuning op dat gebied minder tevreden zijn dan vijf jaar geleden. We gaan al deze bevindingen uitgebreid met de formules bespreken de komende tijd." Ten Buuren zegt dat hij ‘de banden met de formules verder gaat aanhalen’ want hij is ervan overtuigd dat Bovag en de formules elkaar kunnen versterken. Hij denkt ook dat de formules voor steeds meer leden van meerwaarde zijn.

Tweeënhalf duizend

Uit de 2015 Garageformule Top 40 van Aumacon blijkt dat bijna tweeënhalf duizend garagevestigingen opereren onder een van de veertig garageformules. De grootste keten is Bosch Car Service met 382 aangesloten vestigingen. Vakgarage is met 246 stuks goede tweede, KwikFit (179) is de nummer 3. In deze Garageformule Top 40 zegt Aumacon-directeur Clem Dickmann te verwachten dat nog veel merkdealers de stap naar het onafhankelijke kanaal zullen gaan maken. "Ondertussen groeit bij veel vrije garages het besef dat de aansluiting bij een formule z’n voordelen kan hebben."

 

Europese aftermarket bevat 376 garageformules 

 

 

 

 

Reacties

Stel dat een dealer of garagebedrijf bij een concept wil aansluiten. Welk concept is nu het beste in de ogen van de al aangesloten autobedrijven zelf? De tevredenheid van de garagisten die het concept al kennen is dan van groot belang.

Dat staat namelijk niet in het artikel, terwijl het een objectieve meting is: Vakgarage is opnieuw als beste garageconcept uitgeroepen door de autobedrijven, met een nog hoger cijfer dan de laatste meting, welk ook de eerste plaats bracht. En laat Vakgarage nu precies het sterkst zijn in die punten die volgens bovenstaand artikel voor de garagist het meest zwaar tellen. Er zijn veel goede concepten, er is er maar één als allerbeste beoordeeld.

Dubbele score trouwens: het Autobedrijf van het jaar (2015) is een Vakgarage!

Geplaatst door: Werner Krispin op