Universelen Bovag zoeken de schijnwerpers op

Als nieuwe voorzitter van de Onafhankelijke Autobedrijven (OAB) van Bovag, trappelt Gerard ten Buuren van ongeduld. Meerdere onderwerpen vragen om zijn aandacht, maar zijn eerste prioriteit wordt toch de universele garagist met al zijn unieke kwaliteiten helder over het voetlicht brengen. Gesecondeerd door bestuursleden Jan Lenters en Ernestine Voskuilen gaat Ten Buuren er in Bunnik eens goed voor zitten.

Om de bal maar gelijk in het veld te brengen, leggen we de volgende stelling voor: de gemeenschappelijke, Bovag-brede benadering van de markt met als doel ‘het laden van het merk Bovag’, maakt dat de verschillen tussen de betrokken partijen zijn vervlakt. En dit heeft ertoe geleid dat met name de universeel minder helder uit de verf is gekomen.

Spanningsveld
Gerard ten Buuren wikt en weegt zijn antwoord. "Ik denk niet dat dit de reden is. Natuurlijk hoort er een gezond spanningsveld tussen de merkdealers en de universelen te zijn maar een consument ervaart die verschillen binnen Bovag veel minder. Die ziet Bovag als een sterk netwerk van betrouwbare bedrijven." Jan Lenters van Auto Combi uit Hardenberg: "Die verschillen zijn er natuurlijk wel. Maar we willen positief op de kaart staan en zeker niet handelen ten koste van de ander. Toch moet je die verschillen willen en kunnen benoemen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de keus bij een merkdealer. Die is meestal beperkt tot één merk. Door ons brede aanbod zijn wij niet gebonden aan één merk en kunnen zo een veel onafhankelijker advies geven. Zowel in onderhoud als in aanschaf." Ernestine Voskuilen van Autobedrijf Voskuilen in Houten scherpt de verschillen iets verder aan. "Bij ons krijg je als klant waarde voor je geld. Bovendien zijn wij local hero’s. Wij kennen onze klanten. Letterlijk."

Reviews
Dat een klant zich tegenwoordig vooraf informeert via het internet en dan hooguit nog twee garagisten bezoekt, is een feit waar ook de universeel niet voor kan weglopen. Gerard ten Buuren is zich daar terdege van bewust. "Maar dat houdt in dat we in dat proces een plek moeten krijgen. Overigens hebben de meeste collega’s dat al. Nieuw- en occasionverkoop, onderhoud, óók voor leasemaatschappijen. In alle aspecten zijn we een serieuze speler. Het is aan ons om dat helder te maken. We hebben bedrijven die zestien honderd auto’s per jaar verkopen." Zorg daarnaast voor reviews op de site. Een klant zoekt de bevestiging dat hij een goede keus maakt. Voskuilen maakt er werk van. Inmiddels staan er vierhonderd reviews op zijn site en komt de gemiddelde waardering uit op 8,8.

Bescheiden
De campagne die de Bovag op dit moment voert om de naam Bovag en het logo er bij de consument nog eens in te stampen, is noodzakelijk en succesvol, denkt Ten Buuren. "Het merk Bovag is belangrijk en ijzersterk en het is de belangrijkste reden voor leden om lid te zijn, het staat voor betrouwbaarheid. De bekendheid van de naam Bovag is dankzij de campagne gestegen tot bijna negentig procent en ook de logobekendheid de afgelopen twee jaar gestegen. Daar profiteren wij uiteraard ook van. De aspecten waarin wij uniek zijn, zoals onafhankelijkheid en kennis van de klant, gaan we breder uitventen. Daar zijn we misschien wat te bescheiden in geweest."

Lease
Dat onderscheid betrokkenheid en lokale marktkennis vraagt, toont Ernestine Voskuilen aan met het Voskuilen Voordeel Familie. Voor een jaarlijks bedrag van 19,95 euro krijgt de klant een paar keer per jaar een check van zijn auto. Bovendien krijgt hij tien procent korting op het arbeidsloon, gratis apk en enkele actieproducten. "Dat werkt. Het geeft vertrouwen en loyaliteit. En ik zie de klanten vier keer per jaar." Jan Lenters maakt zijn local hero-functie waar op het gebied van lease-onderhoud, een veld waar de universeel lange tijd geen of een ondergeschikte rol heeft gespeeld. "Ik denk dat wij zeker zeventig procent van de leaseauto’s bij ons in de omgeving in onderhoud hebben. Er is nog maar één maatschappij waar we nog niet voor werken. Ook hier geldt: laat zien en horen dat je professioneel werk aflevert dan kunnen ze en willen ze niet om je heen." Autobedrijf Voskuilen speelt lokaal inmiddels ook een rol binnen het onderhoud van leaseauto’s. "Wij doen meer dan banden."
Ten Buuren knikt tevreden: "Dat kenmerkt ook onze mensen. Het zijn allemaal echte ondernemers met initiatieven. Marketing, sales, automatisering. Het komt allemaal op jouw bordje. Er is geen importeur die jou de dingen uit handen neemt. Het stapje meer zetten, het zoeken naar een oplossing voor de klant. Onze klanten weten dat. En dat gaan we de markt nog meer laten zien."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Universelen Bovag zoeken de schijnwerpers op - Automobielmanagement.nl

Universelen Bovag zoeken de schijnwerpers op

Als nieuwe voorzitter van de Onafhankelijke Autobedrijven (OAB) van Bovag, trappelt Gerard ten Buuren van ongeduld. Meerdere onderwerpen vragen om zijn aandacht, maar zijn eerste prioriteit wordt toch de universele garagist met al zijn unieke kwaliteiten helder over het voetlicht brengen. Gesecondeerd door bestuursleden Jan Lenters en Ernestine Voskuilen gaat Ten Buuren er in Bunnik eens goed voor zitten.

Om de bal maar gelijk in het veld te brengen, leggen we de volgende stelling voor: de gemeenschappelijke, Bovag-brede benadering van de markt met als doel ‘het laden van het merk Bovag’, maakt dat de verschillen tussen de betrokken partijen zijn vervlakt. En dit heeft ertoe geleid dat met name de universeel minder helder uit de verf is gekomen.

Spanningsveld
Gerard ten Buuren wikt en weegt zijn antwoord. "Ik denk niet dat dit de reden is. Natuurlijk hoort er een gezond spanningsveld tussen de merkdealers en de universelen te zijn maar een consument ervaart die verschillen binnen Bovag veel minder. Die ziet Bovag als een sterk netwerk van betrouwbare bedrijven." Jan Lenters van Auto Combi uit Hardenberg: "Die verschillen zijn er natuurlijk wel. Maar we willen positief op de kaart staan en zeker niet handelen ten koste van de ander. Toch moet je die verschillen willen en kunnen benoemen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de keus bij een merkdealer. Die is meestal beperkt tot één merk. Door ons brede aanbod zijn wij niet gebonden aan één merk en kunnen zo een veel onafhankelijker advies geven. Zowel in onderhoud als in aanschaf." Ernestine Voskuilen van Autobedrijf Voskuilen in Houten scherpt de verschillen iets verder aan. "Bij ons krijg je als klant waarde voor je geld. Bovendien zijn wij local hero’s. Wij kennen onze klanten. Letterlijk."

Reviews
Dat een klant zich tegenwoordig vooraf informeert via het internet en dan hooguit nog twee garagisten bezoekt, is een feit waar ook de universeel niet voor kan weglopen. Gerard ten Buuren is zich daar terdege van bewust. "Maar dat houdt in dat we in dat proces een plek moeten krijgen. Overigens hebben de meeste collega’s dat al. Nieuw- en occasionverkoop, onderhoud, óók voor leasemaatschappijen. In alle aspecten zijn we een serieuze speler. Het is aan ons om dat helder te maken. We hebben bedrijven die zestien honderd auto’s per jaar verkopen." Zorg daarnaast voor reviews op de site. Een klant zoekt de bevestiging dat hij een goede keus maakt. Voskuilen maakt er werk van. Inmiddels staan er vierhonderd reviews op zijn site en komt de gemiddelde waardering uit op 8,8.

Bescheiden
De campagne die de Bovag op dit moment voert om de naam Bovag en het logo er bij de consument nog eens in te stampen, is noodzakelijk en succesvol, denkt Ten Buuren. "Het merk Bovag is belangrijk en ijzersterk en het is de belangrijkste reden voor leden om lid te zijn, het staat voor betrouwbaarheid. De bekendheid van de naam Bovag is dankzij de campagne gestegen tot bijna negentig procent en ook de logobekendheid de afgelopen twee jaar gestegen. Daar profiteren wij uiteraard ook van. De aspecten waarin wij uniek zijn, zoals onafhankelijkheid en kennis van de klant, gaan we breder uitventen. Daar zijn we misschien wat te bescheiden in geweest."

Lease
Dat onderscheid betrokkenheid en lokale marktkennis vraagt, toont Ernestine Voskuilen aan met het Voskuilen Voordeel Familie. Voor een jaarlijks bedrag van 19,95 euro krijgt de klant een paar keer per jaar een check van zijn auto. Bovendien krijgt hij tien procent korting op het arbeidsloon, gratis apk en enkele actieproducten. "Dat werkt. Het geeft vertrouwen en loyaliteit. En ik zie de klanten vier keer per jaar." Jan Lenters maakt zijn local hero-functie waar op het gebied van lease-onderhoud, een veld waar de universeel lange tijd geen of een ondergeschikte rol heeft gespeeld. "Ik denk dat wij zeker zeventig procent van de leaseauto’s bij ons in de omgeving in onderhoud hebben. Er is nog maar één maatschappij waar we nog niet voor werken. Ook hier geldt: laat zien en horen dat je professioneel werk aflevert dan kunnen ze en willen ze niet om je heen." Autobedrijf Voskuilen speelt lokaal inmiddels ook een rol binnen het onderhoud van leaseauto’s. "Wij doen meer dan banden."
Ten Buuren knikt tevreden: "Dat kenmerkt ook onze mensen. Het zijn allemaal echte ondernemers met initiatieven. Marketing, sales, automatisering. Het komt allemaal op jouw bordje. Er is geen importeur die jou de dingen uit handen neemt. Het stapje meer zetten, het zoeken naar een oplossing voor de klant. Onze klanten weten dat. En dat gaan we de markt nog meer laten zien."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding