De deelnemende garages en dealers vormen samen een onafhankelijk netwerk van autospecialisten. Met de app spelen ze in op de technische ontwikkeling van zowel auto’s als smartphones en het groeiende gebrek aan kennis van automobilisten over hun eigen auto. Door aansluiting bij de app kunnen de deelnemende partijen meer klanten aan zich binden.

Om gebruikers bij te staan fungeert ‘James helpt’ als een gratis digitale helpdesk, waar onafhankelijke experts dag en nacht klaar zitten om alle vragen te beantwoorden. Op die manier kunnen zeven miljoen Nederlandse automobilisten onafhankelijk advies over hun auto krijgen. ‘James helpt’ attendeert automobilisten op naderende APK-keuringen en zoekt voor beurten en reparaties de meest geschikte garage, waarbij de automobilist uit verschillende offertes kan kiezen. Omdat alle gegevens over onderhoud en keuringen, facturen en kenteken in de app staan opgeslagen is alle informatie over de auto direct beschikbaar. Verder kunnen ze via de app algemene vragen stellen of – indien nodig – pechhulp regelen.

"In tegenstelling tot andere helpdesks kunnen automobilisten via onze app live chatten met personen die verstand van zaken hebben. Daardoor is het een echt communicatiemiddel waarmee je op dat moment geholpen wordt," zegt directeur Denis van Altena van ‘James helpt’.

Het netwerk van aangesloten specialisten heeft nu al landelijke dekking en groeit snel. Ook heeft ‘James helpt’ de ambitie om uit te breiden buiten Nederland en automobilisten in heel Europa te helpen. De app is voorbereid om in de toekomst een verbinding te maken met zelfrijdende auto’s, waarbij de auto rechtstreeks – zonder tussenkomst van de bestuurder – met de experts communiceert.

‘James helpt’ is sinds 1 november te downloaden in de appstores van Google en Apple.