Vakgarage heeft ruimte voor méér

In de komende jaren zullen vele honderden garagebedrijven zich bij een formule aansluiten. Christien den Uil van Vakgarage vindt de snelheid waarmee deze groei zich ontwikkelt ook indrukwekkend. Maar er is zeker ruimte voor meer.

Technische ontwikkelingen zijn voor garagebedrijven nauwelijks bij te houden en marketing is ontzettend complex geworden. Daarom groeien formules. Een belangrijke troef in de groei is dat Vakgarage een hele mooie prijs-kwaliteit verhouding heeft in relatie tot andere formules en daarvoor meer ondersteuning biedt. Hoe kan dat? “Vakgarage is een Stichting. Deze Stichting heeft tot doel het behartigen van de belangen van de aangesloten garagebedrijven, zodat alle inkomsten worden aangewend ter ondersteuning van de Vakgarages.”

De basis is vakkennis

Vakgarage bestaat al sinds 1991 en is de oudste garageformule van Nederland. De hoekstenen zijn: marketing, inkoop, technische en commerciële trainingen en kwaliteitsbewaking. Automotive Academy verzorgt voor Vakgarage de technische trainingen. “Vakgarages werken ook voor leasemaatschappijen, dus moeten zij kunnen  beschikken over technische data, moderne auto’s kunnen diagnosticeren, software updates kunnen doorvoeren, sleutels kunnen inleren, onderhoudsintervallen kunnen resetten en digitale onderhoudsboekjes kunnen inzien en bijwerken. De Vakgarages hebben een training digitale serviceregistratie en pass thru aangeboden gekregen via Vakgarage. Eerder genoemde zaken zijn dus geen exclusieve dealeraangelegenheid meer.”

Vakgarage zorgt voor een crossmediale marketingaanpak (online en offline) en concentreert zich op het werkgebied van de Vakgaragist. Regelmatig zijn er Facebook-berichten, die vanuit de ‘eigen’ Facebook-account doorgelinkt worden naar Instagram. Er zijn direct mailingen en iedere Vakgarage heeft een eigen website die gekoppeld is aan de afspraakplanner en de offertemodule. Christien den Uil: “We gaan elke moment een nieuwe landelijke Vakgarage occasionsite introduceren, waar klanten naast het vinden van de gewenste auto ook via Findio hun autofinanciering kunnen regelen. De banden- en velgenshop is dit jaar ook operationeel geworden.”

Mooie klantenbinder

Vakgarage heeft recent een eigen app geïntroduceerd waarmee klanten in direct contact staan met Vakgarage met tools als afsprakenplanner, pechhulp, de koppeling met hun onderhoudshistorie en de onderhoudsprognose tool. Als klanten ook kiezen voor pechhulp, is de pechoproep gekoppeld aan een plaatsbepaling, zodat bij pech bekend is waar de klant staat. “Vakgaragisten verkopen graag de pechhulp, want het is een mooie klantenbinder. De voorwaarde is dat je het onderhoud bij een Vakgarage laat doen.”

Ruimte genoeg

Vakgarage is met 315 aangesloten bedrijven de op één na grootste formule van Nederland. Volgens Den Uil is er zeker nog ruimte. “Aantallen zijn echter niet de enige prioriteit, want we willen geen afbreuk doen aan de naam die Vakgarage nu heeft. Kwalitatieve groei, boven kwantitatieve groei dus. Kwaliteit staat bovenaan. Om het niveau hoog te houden worden Vakgarages elke twee jaar doorgemeten. Aan het certificaat van deze Vakplan-kwaliteitsmeting hebben we dit jaar ‘groen gedaan’ toegevoegd.”

Foto: Robin Britstra
Vakgarage heeft ruimte voor méér - Automobielmanagement.nl

Vakgarage heeft ruimte voor méér

In de komende jaren zullen vele honderden garagebedrijven zich bij een formule aansluiten. Christien den Uil van Vakgarage vindt de snelheid waarmee deze groei zich ontwikkelt ook indrukwekkend. Maar er is zeker ruimte voor meer.

Technische ontwikkelingen zijn voor garagebedrijven nauwelijks bij te houden en marketing is ontzettend complex geworden. Daarom groeien formules. Een belangrijke troef in de groei is dat Vakgarage een hele mooie prijs-kwaliteit verhouding heeft in relatie tot andere formules en daarvoor meer ondersteuning biedt. Hoe kan dat? “Vakgarage is een Stichting. Deze Stichting heeft tot doel het behartigen van de belangen van de aangesloten garagebedrijven, zodat alle inkomsten worden aangewend ter ondersteuning van de Vakgarages.”

De basis is vakkennis

Vakgarage bestaat al sinds 1991 en is de oudste garageformule van Nederland. De hoekstenen zijn: marketing, inkoop, technische en commerciële trainingen en kwaliteitsbewaking. Automotive Academy verzorgt voor Vakgarage de technische trainingen. “Vakgarages werken ook voor leasemaatschappijen, dus moeten zij kunnen  beschikken over technische data, moderne auto’s kunnen diagnosticeren, software updates kunnen doorvoeren, sleutels kunnen inleren, onderhoudsintervallen kunnen resetten en digitale onderhoudsboekjes kunnen inzien en bijwerken. De Vakgarages hebben een training digitale serviceregistratie en pass thru aangeboden gekregen via Vakgarage. Eerder genoemde zaken zijn dus geen exclusieve dealeraangelegenheid meer.”

Vakgarage zorgt voor een crossmediale marketingaanpak (online en offline) en concentreert zich op het werkgebied van de Vakgaragist. Regelmatig zijn er Facebook-berichten, die vanuit de ‘eigen’ Facebook-account doorgelinkt worden naar Instagram. Er zijn direct mailingen en iedere Vakgarage heeft een eigen website die gekoppeld is aan de afspraakplanner en de offertemodule. Christien den Uil: “We gaan elke moment een nieuwe landelijke Vakgarage occasionsite introduceren, waar klanten naast het vinden van de gewenste auto ook via Findio hun autofinanciering kunnen regelen. De banden- en velgenshop is dit jaar ook operationeel geworden.”

Mooie klantenbinder

Vakgarage heeft recent een eigen app geïntroduceerd waarmee klanten in direct contact staan met Vakgarage met tools als afsprakenplanner, pechhulp, de koppeling met hun onderhoudshistorie en de onderhoudsprognose tool. Als klanten ook kiezen voor pechhulp, is de pechoproep gekoppeld aan een plaatsbepaling, zodat bij pech bekend is waar de klant staat. “Vakgaragisten verkopen graag de pechhulp, want het is een mooie klantenbinder. De voorwaarde is dat je het onderhoud bij een Vakgarage laat doen.”

Ruimte genoeg

Vakgarage is met 315 aangesloten bedrijven de op één na grootste formule van Nederland. Volgens Den Uil is er zeker nog ruimte. “Aantallen zijn echter niet de enige prioriteit, want we willen geen afbreuk doen aan de naam die Vakgarage nu heeft. Kwalitatieve groei, boven kwantitatieve groei dus. Kwaliteit staat bovenaan. Om het niveau hoog te houden worden Vakgarages elke twee jaar doorgemeten. Aan het certificaat van deze Vakplan-kwaliteitsmeting hebben we dit jaar ‘groen gedaan’ toegevoegd.”

Foto: Robin Britstra